Atlas Copco utvider den kompromissløse QIS-generator-serien

Atlas Copco kommer med fem nye QIS-generatorer – generatorserien som gir optimal ytelse i krevende industrielle miljøer. De nye generatorene mellom 875 og 1420 kVA, baserer seg på den suksessfulle originale QIS-serien og har et lavt støynivå og modulære muligheter: Med 30 % mer plass inni kan den utvides eller inkludere flere kommunikasjonsmoduler.

“De nyeste modellene i QIS-serien er kompromissløse når det gjelder støy. Vi har testet og sertifisert en 1 MW-generator med et støynivå på 70 dB (A) på 15 meters avstand. Det betyr at de også kan brukes i boligområder”, sier Julio Tome, Product Marketing Manager – Large Generators, i Atlas Copcos Portable Energy Division.

QIS-modellene er bygget til bruk i utendørs anlegg og er har vært utsatt for meget strenge testprosedyrer, bl.a. en test av transiente egenskaper, test av ytelse i forskjellige omgivelser, test av vanninntak og sertifisering, samt en omfattende støytest. Disse egenskapene reduserer miljøpåvirkningen og garanterer ytelse under alle forhold.

De gir en gjennomsnittlig besparelse på drivstoffutgiftene på 5 %, er opptil fire ganger mer stillegående og er 25 % plassbesparende enn lignende modeller på markedet. Alle generatorene har førsteklasses motorer med høy belastningsgrad og en IP23-dynamo med ekstra vikling som kan motstå 300 % overbelastning de første 20 sekundene. “Dette sikrer øyeblikkelig start og garanterer kraft og ytelse akkurat der hvor det trengs”, sier Tome.

Generatorenes kompakte design gjør den perfekt til sjøtransport, med integrerte løftehull.  Plug-and-play-designen gir også en enkel og grei installering. Alle enhetene kommer med en spillfri bunnramme som samler opp vesker inni maskinen.

De nye modellene er som følger: QIS 875, QIS 1015, QIS 1115, QIS 1250 og QIS 1420. Alle kommer med 500 timers serviceintervaller og er driftsikre og effektive både som standby- og hovedstrøm, samt på tvers av markedsområder, inkludert datasentre, helsevesen, produksjonsanlegg, installasjoner og detaljhandel.

Servicetiden reduseres ytterligere hvis sluttbruker velger å integrere valgfrie egenskaper, som et kraftig drivstoff-filter med vannskiller, to-trinns luftfiltrering og oljelensepumpe. Dessuten gir de nyeste modellene enkel og grei tilgang til viktige interne komponenter, som motor, dynamo (AVR og diodebro) og radiator, via store servicedører og -paneler.

– slutt –

For mer informasjon ta kontakt med:
Jörgen Berglund, Produktchef - generatorer och belysningsmaster
Atlas Copco Power Technique Nordic
+46 (0)8 743 97 84, jorgen.berglund@se.atlascopco.com

Informasjon for media ta kontakt med:
Linda Ekwall, Marknadskommunikationschef
Atlas Copco Power Technique Nordic
Tel. + 46 (0)8 743 8316, e-post linda.ekwall@se.atlascopco.com

Atlas Copco er en ledende global leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. Konsernet betjener kunder med innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, bygg- og gruveutstyr, elektrisk verktøy og monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhet og ergonomi.  Selskapet ble opprettet i 1873 og har sitt hovedkontor i Stockholm, med global rekkevidde som omfatter mer enn 180 land. I 2016 hadde Atlas Copco inntekter på BSEK 101 (BEUR 11) og ca. 45 000 ansatte. Les mer på www.atlascopcogroup.com.

Portabe Energy er en avdeling i Atlas Copcos innenfor forretningsområdet kraftteknologi. Konsernet har en fremtidsrettet innstilling til innovasjon, og designer, produserer og markedsfører en omfattende serie med mobile og energieffektive kompressorer, generatorer, lystårn, pumper og boostere. Disse brukes i mange forskjellige bransjer, inkludert bygg, gruvedrift, olje og gass samt utleie. Avdelingens hovedkvarter er i Antwerpen i Belgia. De viktigste produksutviklingssentrene og produksjonsanleggene befinner seg i Europa, Asia, Sør-Amerika og Nord-Amerika.

Citat

Julio Tome