Atlas Copco vinner order på utrustning för infrastruktur inför vinter-OS

Stockholm den 19 mars 2009: Atlas Copco har vunnit en order att leverera borriggar och relaterad utrustning för utbyggnaden av väg- och järnvägstunnlar inför vinter-OS 2014 i Sotji, Ryssland. Kontraktet är värt mer än MEUR 10 (MSEK 110).

Ordern kommer ifrån det ryska byggföretaget Bamtonnelstroy och bokas under det första kvartalet. Bland produkterna finns tunnelborriggar och fjärrstyrda borrvagnar, såväl som borrstål och bergförstärkningsutrustning. De första leveranserna kommer att ske under våren.

”Vi är stolta att ha blivit utvalda för ett projekt som ställer så pass höga krav på utrustningens produktivitet och driftsäkerhet,” säger Björn Rosengren, chef för Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik. ”Vår stora organisation för eftermarknaden i Ryssland, med verksamhet även i regionen kring Sotji, var också en viktig del i att vi vann denna order.”

Atlas Copcos utrustning kommer att användas i bygget av ny motorväg och järnväg mellan semesterorten Adler i närheten av Sotji och den olympiska skidbyn Rosa Khutor.

”De olympiska spelen i Sotji är en unik tilldragelse som ger stöd åt anläggningsindustrin i regionen, men vi ser även goda möjligheter i andra delar av Ryssland, där statliga stimulanspaket nu genomförs för att motverka den svaga ekonomiska situationen,” säger Björn Rosengren.