Blandad efterfrågan, solid orderingång, intäktsnivå och operativt kassaflöde

Nacka den 18 juli 2024: Vagner Rego, VD och koncernchef för Atlas Copco Group, kommenterar rapporten för Q2 2024 som offentliggjordes idag.

"Jag vill inledningsvis trycka på vårt fortsatta engagemang i investeringar för utveckling av teknik, tjänster och lösningar i syfte att skapa värde för våra kunder, aktieägare och alla andra intressenter", säger Vagner Rego. ”Under det andra kvartalet låg Gruppens orderingång på samma nivå som året innan, och vår motståndskraftiga serviceverksamhet fortsatte att visa styrka och växte inom alla affärsområden och i alla regioner."

Orderingången under andra kvartalet uppgick till 43 654 MSEK (43 471), en minskning med 1% organiskt. Intäkterna ökade 2% organiskt till 44 803 MSEK (43 364). Rörelseresultatet var 9 466 MSEK (9 189), vilket motsvarar en marginal på 21.1% (21.2). Justerat rörelseresultat, exkluderat jämförelsestörande poster, uppgick till 9 785 MSEK (9 488), vilket motsvarar en marginal på 21.8% (21.9). Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 29% (30).

"Sett till de olika regionerna ökade orderingången i Amerika, Afrika/Mellanöstern och Europa, medan orderingången minskade i Asien. Vi fortsätter att vidta snabba åtgärder och anpassa oss till olika marknadsförhållanden och behov, samtidigt som vi investerar i vår långsiktiga konkurrenskraft", säger Vagner Rego.

Framåt, på kort sikt, förväntar sig Atlas Copco Group att kundaktiviteten kommer att kvarstå på den nuvarande nivån.

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com