Ny app från Atlas Copco ökar intelligensen hos vakuumpumpar

Atlas Copcos ingenjörer har utvecklat en smart app som gör att vakuumpumpar kan styras och övervakas i realtid från en smartphone.

Stockholm, Januari 2020: Innovation skapar förbättring! De första modellerna som kopplats till den kostnadsfria appen är de nya klopumparna i serien DZS 100, 200 och 400 VSD+ och den oljesmorda lamellpumpen GVS A VSD+. För användarna kommer funktionerna i appen att säkerställa ökad användarvänlighet och märkbart effektivare drift.

Ökad produktivitet

De robusta vakuumpumparna i DZS-serien är utrustade med varvtalsstyrning (VSD+). Detta inkluderar olika fjärranslutningsalternativ – inklusive Atlas Copcos VSD+-app. Med appen kan en DZS klopump med fast varvtal drivas som en pump med variabelt varvtal. Med bara några få klick kan pumpens hastighet justeras så att den överensstämmer med det specifika behov som finns i produktionsprocessen. Resultatet blir en minskad energiförbrukning och en ökad produktivitet över tiden.

Viktiga parametrar

Möjligheten att nyttja olika driftsalternativ ger en ökad användarvänlighet. När pumpen startas ansluter den sig automatiskt till appen via ett integrerat Bluetooth-gränssnitt. Så snart de önskade parametrarna knappats in i telefonen kan pumpen tas i drift. Det är också möjligt att visualisera data relaterat till prestanda och inställningar i realtid. Relevanta parametrar som inloppstryck, varvtal, drifttimmar och underhållsintervaller kan när som helst kontrolleras och snabbt justeras om det behövs.

Minimikrav IOS 8.0 och Android 4.03

Applikationen är enkel att installera och kräver inga förkunskaper eller ytterligare utrustning: ladda ned appen Atlas Copco VSD+ från App Store eller Play Store. Minimikravet på det mobila operativsystemet är IOS 8.0 och Android 4.03. Användaren väljer språk genom att klicka på respektive flaggsymbol. Det går också att ställa in önskade enheter avseende exempelvis tryck och temperatur. Aktuella värden visas i två separata menyer: Är- och börvärden samt Processvariabler. Atlas Copco planerar att göra appen tillgänglig inte bara för klopumparna i DSZ-serien (100, 200 och 400 VSD+) och den oljesmorda lemellpumpen GVS A VSD+, utan också för andra vakuumpumpar i produktportföljen.

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Magnus Olsson
Produt- och Försäljningschef Vakuum, Atlas Copco Compressor AB
magnus.olsson@atlascopco.com

Alexandra Calgar
Kommunikationschef, Atlas Copco Compressor AB
alexandra.calgar@atlascopco.com

Atlas Copco Compressor AB är ett säljbolag inom Atlas Copco-gruppen, en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar sedan 1873. Vi ansvarar för marknadsföring och försäljning av innovativa och energieffektiva produkter och tjänster relaterade till tryckluft, vakuum och gas på den svenska marknaden.

Vi strävar efter att vara den föredragna samarbetspartnern för kunder som behöver kompressorer, blåsmaskiner, vakuumpumpar, gasgeneratorer och service därav. Genom att lyssna på våra kunder och genom att dela idéer med kollegor runt om i världen stöder vi utvecklingen av nya innovativa produkter och tjänster som ger affärskritiska fördelar inom de applikationer vi servar.

Atlas Copco grundades i Stockholm 1873 och har idag kunder i mer än 180 länder och omkring 37 000 medarbetare. Under 2018 uppgick omsättningen till 95 miljarder SEK. Läs mer på atlascopcogroup.com