Nya slampumpen S50 är bästa tänkbara för slipande medier och gör WEDA-serien komplett.

Den nya dränkbara pumpen WEDA S50 är en perfekt pump för uthyrningsföretag och entreprenörer, eftersom den är speciellt konstruerad för sand, lera, grus, småsten och kan ta hand om fasta ämnen upp till 50 mm vilket annars kan vara ett problemområde.

Pumpen är konstruerad för tjock och mjuk våt lera och andra liknande blandningar av vätska och fasta ämnen. Den är idealisk för avvattning på byggarbetsplatser, inom industrin och på raffinaderier. De tekniska egenskaperna hos den nya WEDA S50-modellen placerar den mellan S30- och S60-pumparna. Den har ett maximalt flöde på 1450 l/min vid pumpning av slam med en specifik vikt på 1400 kg/m3. S50 har en märkeffekt på 4,8 kW, vilket är detsamma som för både S30 och S60. De här pumparna har en virvelkonstruktion som är idealisk för slipande medier så som sand, lera, grus, småsten och kan därför hantera fasta ämnen upp till 50 mm.

"S50 passar perfekt för en mängd olika applikationer, till exempel på cementfabriker, för processvatten inom industrin, för sedimentationstankar, på vattenbehandlingsanläggningar och byggplatser och för mycket annat”, beskriver Peter Olausson, produktchef.

S50-pumpen är byggd med pumphjul av härdat krom och snäcka som ger hög slitstyrka. Konstruktionen med aluminiumlegering ger dessutom god korrosionsbeständighet. Sammantaget gör alla dessa egenskaper att den är både hållbar och driftsäker även i tuffa miljöer.

”Det lätta materialet som pumpen är gjord av gör den enkel att hantera och transportera,” säger Peter Olausson och fortsätter: ”Det gör WEDA S50 attraktiv för uthyrning inom byggbranschen och industrin”.

För extra skydd har höljet en flänskonstruktion som ger extern kylning av motorn och innebär att S50 klarar torrkörning exceptionellt bra. WEDA-pumparnas tätningssystem har en unik modulkonstruktion som gör underhållet smidigt och flexibelt. Serviceteknikerna kan byta S50-tätningarna på arbetsplatsen med minimal stilleståndstid för pumpen. Pumpen har en extern oljeplugg för snabbkontroll och enkelt underhåll.

Teknisk data

• Klarar fasta ämnen upp till 50 mm.
  • Har flera alternativ och storlekar för kopplingar
  • Flödesriktningen går att ändra från 90 till 180 grader för tömningen.
  • Maximalt flöde på 1450 l/min vid pumpning av slam med en specifik vikt på 1400 kg/m3.
  • Märkeffekt på 4,8 kW.

Atlas Copco Power Technique Nordic

Peter Olausson
Product Manager

E-mail: peter.olausson@se.atlascopco.com
Telefon: +46 72 145 33 38

Fredrik Ålund
Business Line Manager
E-mail: fredrik.alund@atlascopco.com
Telefon: +46 72 233 9793

Great ideas accelerate innovation. Atlas Copco Power Technique omvandlar industriella idéer till ledande teknologi inom luft-, kraft- och flödeslösningar. Våra passionerade medarbetare, vårt expertkunnande och vår service erbjuder hållbart värde för industrier över hela världen.

Citat

S50 passar perfekt för en mängd olika applikationer, till exempel på cementfabriker, för processvatten inom industrin, för sedimentationstankar, på vattenbehandlingsanläggningar och byggplatser och för mycket annat.
Peter Olausson, produktchef
Det lätta materialet som pumpen är gjord av gör den enkel att hantera och transportera,” säger Peter Olausson och fortsätter: ”Det gör WEDA S50 attraktiv för uthyrning inom byggbranschen och industrin.
Peter Olausson, produktchef