Oljefria klopumpar med varvtalsstyrning DZS

Atlas Copco lanserar en ny luftkyld, oljefri klopump för särskilt krävande applikationer - ta en tit på vakuumpumparna i DZS 100 - 400 VSD+ -serien!

Stockholm, Januari 2020: Den robusta vakuumpumpen ökar produktiviteten vid exempelvis pneumatisk transport, fasthållning, torkning och lyftapplikationer tack vare dess låga energiförbrukning, behändiga storlek och sätt att hantera föroreningar. Med hjälp av den nyutvecklade VSD+-appen kan användare nu ställa in och komma åt relevanta parametrar för vakuumpumpen snabbt och i realtid via iOS- eller Android.

Intelligenta och robusta vakuumpumpar för krävande applikationer

Atlas Copco har utrustat de tre modellerna i serien DZS 100, 200 och 400 VSD+ med korrosionsbeständiga material för att vara väl rustade för användning i tuffa miljöer. För detta ändamål har de också en beständig inre beläggning. Vakuumpumpen är specifikt designad för en lång livslängd och en pålitlig och effektiv drift, även under krävande processförhållanden, säger Magnus Olsson, Produkt och försäljningschef Vakuum.

Kräver lite underhåll

Vakuumpumpens konstruktion gör att underhållet är tämligen okomplicerat. Rengöring eller utbyte av klorna kräver till exempel inte rivning och återmontering av växellådan. Pumpens insida kan enkelt nås av våra servicetekniker och av användare. Detta förenklar rengöring av föroreningar som kommit in i pumpen. Ingen ny synkronisering krävs under efterföljande montering, vilket resulterar i korta driftavbrott och låga servicekostnader för kunden.

Inga oljeföroreningar

En VSD+ frekvensomriktare som styr vakuumpumparna är integrerad i motorerna. Detta gör att pumpens optimala prestandapunkter kan kontrolleras samtidigt som energiförbrukningen minskar. På så vis sparar kunden energi och även miljö. Hållbarhet säkerställs också i den omedelbara processmiljön: de helt oljefria DZS VSD+-pumparna är certifierade enligt ISO 8573-1 klass 0 och påverkar inte på något sätt kvaliteten av den omgivande luften under drift. Detta eliminerar risken för kontaminering och skador på känsliga applikationer och produkter.

Vakuumpumpen kan tas i drift via appen

Med den nyutvecklade VSD+-appen har användare snabb åtkomst till många parametrar. Via enheter utrustade med iOS- eller Android kan värden som inloppstryck, varvtal, drifttimmar och serviceintervaller övervakas och kontrolleras på ett ögonblick i realtid. VSD+-appen gör det också enkelt att driftsätta vakuumpumpen DZS VSD+ via tre parametrar - börtryck, start- / stoppfördröjning och stoppnivå. När pumpen startas ansluts VSD + -appen automatiskt via Bluetooth.

En robust varvatsstyrd klopump med många fördelar

Effektiv service:

• Lager och tätningar har lång livslängd
  • Enkelt att nå pumpens alla delar
  • Går snabbt att serva

Överlägsen prestanda:

• Brett produktutbud
  • Optimal vakuumnivå
  • Lägre energiförbrukning
  • Minimala livscykelkostnader
  • Låg ljudnivå

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Magnus Olsson
Produt- och Försäljningschef Vakuum, Atlas Copco Compressor AB
magnus.olsson@atlascopco.com

Alexandra Calgar
Kommunikationschef, Atlas Copco Compressor AB
alexandra.calgar@atlascopco.com

Atlas Copco Compressor AB är ett säljbolag inom Atlas Copco-gruppen, en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar sedan 1873. Vi ansvarar för marknadsföring och försäljning av innovativa och energieffektiva produkter och tjänster relaterade till tryckluft, vakuum och gas på den svenska marknaden.

Vi strävar efter att vara den föredragna samarbetspartnern för kunder som behöver kompressorer, blåsmaskiner, vakuumpumpar, gasgeneratorer och service därav. Genom att lyssna på våra kunder och genom att dela idéer med kollegor runt om i världen stöder vi utvecklingen av nya innovativa produkter och tjänster som ger affärskritiska fördelar inom de applikationer vi servar.

Atlas Copco grundades i Stockholm 1873 och har idag kunder i mer än 180 länder och omkring 37 000 medarbetare. Under 2018 uppgick omsättningen till 95 miljarder SEK. Läs mer på atlascopcogroup.com