Svenskt automationsföretag har blivit del av Atlas Copco Group

Report this content

Nacka 2 juli 2024; Swed-Weld AB ("Swed-Weld"), en svensk leverantör av smarta automatiserade skruv- och muttermatningssystem fokuserad på fordonsindustrin, har blivit en del av Atlas Copco Group. Företaget, med 10 anställda, har sitt huvudkontor i Värnamo.

Swed-Welds produkter är designade med särskilt fokus på hög produktivitet i den automatiserade monteringsprocessen och används specifikt av fordonsindustrin.

"Detta förvärv kommer att komplettera vår nuvarande produktportfölj med ett tillskott av mutter- och skruvmatningslösningar, vilket stärker Industritekniks erbjudande inom automationsområdet.", säger Henrik Elmin, affärsområdeschef för Industriteknik.

Köpeskillingen offentliggörs inte. Under 2023 omsatte bolaget ca 30 MSEK (2,6 MEUR*). Swed-Weld blir en del av divisionen Motor Vehicle Industry Tools and Assembly Systems.

*Baserat på den genomsnittliga växelkursen 2023.

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com