Tjeckiskt automationsföretag har blivit en del av Atlas Copco Group

Report this content

Nacka, Sverige, 4 juli 2024: Den operationella verksamheten i Mont-Tech Ltd. (Mont-Tech), ett tjeckiskt ingenjörsföretag som erbjuder kundanpassade tekniska lösningar för monteringsautomation, har blivit en del av Atlas Copco Group.

Företaget har sitt huvudkontor i Brno, Tjeckien och har 27 anställda. Under 2023 uppgick Mont-Techs intäkter till 40 MSEK* (3,5 MEUR).

"Med detta förvärv kommer vi att ytterligare stärka vår kompetens och vår know-how inom monteringsautomation och bättre betjäna våra kunder såväl inom detta område som i den geografiska regionen", säger Henrik Elmin, affärsområdeschef för Industriteknik.

Köpeskillingen offentliggörs inte. Mont-Techs verksamhet blir en del av divisionen Motor Vehicle Industry Tools and Assembly Systems Industry inom affärsområdet Industriteknik.

*Genomsnittlig växelkurs 2023.

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com