Underjordisk satsning ska locka Nacka-elever till teknikämnen

Stockholm den 21 juli 2011: Atlas Copco, Nacka kommun och Atrium Ljungberg inleder i år ett unikt samarbete för att höja intresset för teknikämnen bland kommunens högstadieelever. Tjugo meter under markytan, i industrikoncernen Atlas Copcos testgruva i Sickla, kommer inbjudna åttondeklassare att få utforska hur kul man kan ha det som ingenjör. På agendan står även ett utmanande uppdrag.

Under juli månad skickas inbjudningar ut till alla skolor i Nacka kommun att delta vid något av de 10 tillfällen som aktiviteten anordnas under hösten. Programmet har utformats tillsammans med lärare från skolor i Nacka kommun och följer den nya teknikkursplanen. Atlas Copco står värd, med stöd från fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som har utvecklat stora delar av Sickla och äger och förvaltar lokalerna.

”Vi är stolta att kunna bjuda in så här många ungdomar för att visa upp de fantastiska möjligheter man får med en gedigen teknisk utbildning. Dessutom får de se Stockholms enda gruva”, säger Jeanette Livijn, personaldirektör på Atlas Copco. ”Det är en central fråga både för oss och för samhället att det utbildas tillräckligt många duktiga tekniker och ingenjörer. Vi ser idag att det blir allt svårare att hitta personal med rätt kompetens i Sverige, och är glada att Nacka kommun lägger så stor vikt på utbildningsfrågor.”

Grupper om 20 elever kommer vid besöken att få genomföra experiment som har utvecklats i samarbete med Vetenskapens Hus. Unga ingenjörer från Atlas Copco kommer att berätta om sina yrken, och om hur de teorier som man läser om i skolan faktiskt appliceras på verkliga produkter. Eleverna får avslutningsvis ett hemarbete med anknytning till verklig produktutveckling.

Atlas Copco-gruvan i Sickla består av totalt tre kilometer gruvgångar och har använts av företaget sedan 1938 för att testköra nya produkter. I gruvan finns utställningar samt ett auditorium, kallat The Atlas Copco Hall. Dessa ligger på 20 meters djup medan gruvgångarna som används för provborrning finns på 40 meters djup. Bergarten är granit och gruvan har aldrig använts för att utvinna något ur berget.

För ytterligare information kontakta:
Atlas Copco: Daniel Frykholm, Presschef, 070-8658060
Atrium Ljungberg: Mari Edberg, Informationsansvarig, 0730-31 88 42
Nacka Kommun, Ann-Sofi Mårtensson, Kommunikationsdirektör, 070-431 87 09

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Mer information finns på www.atlascopco.com

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar framför allt fastigheter för handel och kontor. Vi vill skapa levande mötesplatser som är långsiktigt hållbara och attraktiva över tiden. Därför rymmer våra miljöer också boende, kultur, service och lärande. För mer information se www.atriumljungberg.se

I Nacka bor 90 000 personer och antalet ökar stadigt. Vår service präglas av effektivt resursutnyttjande, starkt medborgarinflytande och stor valfrihet. Inom alla verksamheter är ambitionen att skapa bästa förutsättningar för kreativitet, innovation och kunskapsdelning. För mer information se www.nacka.se