Atlas Design ska bli Europas ledande accessoarhus ”från midjan och upp” (”Hip and Up”)

Report this content

Atlas Design AB och Sjätte AP-fonden har ingått ett långsiktigt samarbete där Sjätte AP-fonden genom en nyemission förvärvar 24,5 procent av aktierna i det familjeägda Atlas Design. Samarbetet ska leda till att Atlas Design blir Europas ledande modehus inom accessoarer ”från midjan och upp”. Målet är att nå en omsättning på 1,5 miljarder kronor inom fem år.

Atlas Design är idag ett av Sveriges mest etablerade varumärken inom accessoarer, slipsar och skjortor för män och kvinnor. Nu fortsätter bolaget utvecklingen på den europeiska marknaden. Expansionen ska ske via både organisk tillväxt och förvärv.
– Vår bedömning är Atlas Design har stora förutsättningar att ta marknadsandelar både i Sverige och internationellt. Bolaget är välskött, varumärket Atlas Design är starkt och licenstillverkningen etablerad och välrenommerad, säger Mats Augurell, ansvarig för AP Partnerinvesteringar, Sjätte AP-fonden.

Den uttalade visionen är att inom fem år bli Europas starkaste accessoarhus, från midjan och upp ”hip and up” – för män och kvinnor. Fokus kommer att ligga på fyra divisioner/affärsområden: egna varumärken (Atlas Design och Guthrie & Valentine), licensierade varumärken (Joop!, Bugatti och Tiger of Sweden), private label samt genom en vertikalisering i syfte att stärka egna varumärken.
– Genom vår breda erfarenhet och våra starka varumärken kommer vi att öka och ta marknadsandelar inom alla fyra affärsområdena, både i Sverige och på den internationella marknaden, säger Allan Ladow, Atlas Designs koncernchef och delägare.

Atlas Design grundades 1943 av familjen Ladow. På huvudkontoret i Göteborg arbetar 60 medarbetare och idag har man verksamheter via egna bolag i Danmark, England, Norge, Tyskland och Italien.
– Den resa som vi nu har inlett är oerhört spännande och den kraftigaste satsningen i företagets 65-åriga historia. Genom Sjätte AP-fonden har vi fått en engagerad partner och den strukturella och finansiella styrka som vi behöver i denna expansion, säger Allan Ladow.