3i förvärvar 48 % av Atea

Report this content

3i förvärvar 48 % av Atea Stockholm 2001-07- 05 · 3i Group plc med fonder och WM-data AB har gemensamt bildat Atea Holding AB, som kommer att äga Atea · Kraftfull satsning på att utveckla Atea vidare genom organisk tillväxt och förvärv · Atea beräknas omsätta cirka 7 miljarder kronor med god lönsamhet under 2001 3i har tillsammans med WM-data bildat ett nytt bolag (Atea Holding AB) som tecknat avtal om att förvärva hårdvaruleverantören Atea med dotterbolag i Sverige, Danmark, Finland och Norge från WM-data. 3i (genom 3i Group plc, 3i Europartners IIIA LP och 3i Europartners IIIB LP) och WM-data AB (publ.) avser att äga 48 % var i det samägda bolaget, resterande 4 % kommer att erbjudas Ateas ledning. Affären är villkorad godkännande av relevanta konkurrensmyndigheter. Atea är en nordisk helhetsleverantör av IT-produkter och arbetar med att förenkla och effektivisera sina kunders hantering av IT-produkter. Företaget har byggt upp en gedigen nordisk försäljnings- samt logistikverksamhet och erbjuder sina kunder ett helhetskoncept inom hela kedjan från beställning, inköp och leverans till återanvändning samt miljö- och säkerhetsskrotning av datorer. Atea arbetar med Intelprodukter, handhållna datorer, servers, licenser samt all typ av kringutrustning. Målmarknaden är de 300 största företagen i de olika nordiska länderna, dvs. sammanlagt över 1200 företag. Atea har idag 700 medarbetare. Thomas Keifer är VD och bolaget beräknas att omsätta cirka 7 Mdr kr i år, med god lönsamhet. WM-data har under ett antal år byggt upp en gedigen nordisk försäljnings- verksamhet av arbetsplatsutrustning, servrar och programvaror. Atea ingick tidigare i WM-datas verksamhet för IT-infrastruktur men sedan januari 2001 har företaget varit en fristående del inom WM-data koncernen. 3i och WM-data avser att kraftfullt utveckla Ateas unika helhetskoncept vidare i Norden, genom organisk tillväxt och ytterligare förvärv. Gustav Bard, Managing Director, 3i Nordic plc (UK), filial Sverige, rådgivare till 3i Group plc: " Atea befinner sig i en mycket expansiv fas och är redan idag en av de största spelarna i Europa inom sitt område. Atea har ett unikt koncept, en stark marknadsposition och en förstklassig ledning och organisation, vilket ger en god grund för lönsam tillväxt i Norden. Branschen befinner sig i struktur-omvandling och 3i Group plc har tillsammans med WM-data resurser att ge Atea möjligheten att delta i denna." Thomas Keifer, VD, Atea: " Denna affär ger Atea en mycket god grund att kraftfullt vidareutveckla vårt koncept och våra produkter i Norden, och eventuellt vidare ut i Europa. Genom 3i och WM-datas samarbete får vi industriellt inriktade och finansiellt starka ägare." För ytterligare information vänligen kontakta: Gustav Bard, 3i Nordic plc (U. K), filial Sverige, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 51, 070-511 64 27 Thomas Keifer, VD Atea: 0733-98 00 06 Crister Stjernfelt, VD och Koncernchef WM-data: 08-670 20 55, 0733-98 00 04 Rickard Petri, Informationsdirektör WM-data: 08-671 66 40, 0733-98 00 18 Faktatext 3i Det internationella investmentbolaget 3i plc och dess koncernbolag förmedlar kapital, kunskap och kontakter för att skapa och utveckla affärsverksamheter över hela världen. 3i plc investerar i ett brett spektrum av affärssituationer; från nystartade företag till så kallade "buy-outs" och "buy-ins", med fokus på stora tillväxtmöjligheter och stark företagsledning. 3i plc investerar, med hjälp av lokala rådgivningsteam, i Europa, USA och Asien. Hittills har 3i plc totalt investerat mer än 200 miljarder kronor (inklusive saminvesteringsfonder). Under räkenskapsåret till den 31 mars 2001 investerade 3i plc i genomsnitt (inklusive saminvesteringsfonder) mer än 100 miljoner kr per dag. 3i plcs nuvarande portfölj är värderad till omkring 90 miljarder kronor. 3i köpte Atle under 2001. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/05/20010705BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/05/20010705BIT00110/bit0001.pdf