Atle förvärvar 20 % av GIGA-gruppen AB

Atle förvärvar 20 % av GIGA-gruppen AB * Atle förvärvar 20 procent av IT-bolaget GIGA-gruppen AB. Förvärvet sker genom en kombination av riktad nyemission och förvärv av aktier till ett totalt belopp av 9,5 miljoner kronor. * GIGA-gruppen, med närmare 60 anställda och en 10-årig historia, beräknas innevarande år omsätta 140 miljoner kronor, med ett resultat på c:a 6 miljoner kronor. * GIGA-gruppen är genom dotterbolaget GIGA-consulting, delvis personalägt, en kvalitetsleverantör av tjänster inom systemintegration till främst bank och finanssektorn. Företaget befinner sig i en stark tillväxtfas i en marknad som alltmer söker kvalificerad kompetens. Atle har investerat i GIGA-gruppen ägd och grundad av Anne Kruge. Företaget var vid starten 1990 leverantör av hårdvara. 1995 påbörjades uppbyggnaden av företagets konsultverksamhet, vilken idag är den huvudsakliga verksamheten. Inom detta område är man en ledande leverantör vad gäller att erbjuda samlad expertis inom Projektledning, UNIX/Linux, W2000/NT, OpenVMS, Databaser, Lagring, Kommunikation, Web-teknik och Systemkonfiguration. Kenth-Åke Jönsson, VD Atle IT: "GIGA-gruppen är inne i en intressant utvecklingsfas. Företaget har lyckats attrahera mycket kompetent personal. Detta i kombination med full beläggning i konsultverksamheten, en bra kundbas och god lönsamhet ger en utmärkt grund för lönsam tillväxt." Anne Kruge, VD GIGA-gruppen: "I Atle finner vi en ägarpartner med samma preferenser om kvalitet, långsiktighet och lönsamhet, som vi själva. Atle´s erfarenhet, nätverk och goda namn i entreprenörskretsar i kombination med finansiell stabilitet och kapacitet, ger oss en helt ny plattform i vår strävan att utveckla GIGA till ett konsultföretag i världsklass. Atle har dessutom personal som förstår IT-branschen till sitt väsen och inte bara har företagsförvärv som enda IT-erfarenhet." Stockholm 2000-12-12 Atle AB (publ) För ytterligare information vänligen kontakta: Kenth-Åke Jönsson, VD Atle IT, tel 0705-87 89 78. Anne Kruge, VD GIGA-gruppen , tel 0709-11 64 09. www.atle.se www.giga-gruppen.se Fakta Atle Atle är ett tillväxtföretag som inom fem år ska vara två till tre gånger så stort. Företaget arbetar med så kallade private equity investeringar. Det innebär att Atle investerar i onoterade bolag och aktivt arbetar med deras utveckling för att efter några år finna nya lämpliga hemvister för bolagen och därmed realisera värdetillväxten. Sedan 1993 har koncernens vinst stigit i jämn takt från 373 miljoner kronor till 1.025 miljoner kronor 1999. Affärstakten är hög; över 20 bolag i alla branscher förvärvas varje år och sedan starten 1992 har Atle investerat i cirka 200 företag och lämnat över 100. Avkastningen på dessa exits har överstigit 50 procent per år. 43 innehav, motsvarande 26 procent av Atles investerade kapital, är IT- och teknologiföretag. Atle är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har cirka 14.000 aktieägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00180/bit0002.pdf