Atle förvärvar 28 % i Balcokoncernen

Report this content

Atle förvärvar 28 % i Balcokoncernen * Atle förvärvar 28 procent i snabbväxande balkongtillverkaren Balco för 30 Mkr. Förvärvet sker genom köp av aktier från de nuvarande ägarna samt en riktad nyemission * Balco, som under de senaste fem åren vuxit med 25 procent per år, bedöms ha mycket stor tillväxtpotential. Företaget prognostiserar en omsättning på ca 180 MSEK på årsbasis, med ett resultat om cirka 17 MSEK Balco, som grundades 1987, har utvecklat ett komplett koncept för balkonger och inglasning av balkonger. I konceptet ingår unika lösningar för fästning, vädring, ventilation, vattenavrinning och utvidgning av balkongplattor. Balco projekterar tillverkning och monterar nya balkonger på plats. Flera av de nya tekniska lösningarna som Balco utvecklat är patent- och mönsterskyddade. Kunder är fastighetsägare och bostadsrättsföreningar som vill förbättra boendemiljön för sina hyresgäster. Balco, med huvudkontor och produktion i Växjö, har en dominerande marknads-position i Sverige och har dessutom via dotterbolag en växande försäljning i utlandet, framförallt i Norge och Tyskland. Balcos exportandel uppgår idag till 75 procent. Lennart Eriksson, vVD Atle Industri; "Atles engagemang markerar en satsning på fortsatt kraftig expansion. Vi bedömer marknadspotentialen för Balco som mycket stor och ser fram emot att aktivt delta i utvecklingen av företaget." Lars Björkman, VD Balcokoncernen; "Vi är mycket glada och stolta över att få Atle som delägare i Balco AB. Balco står inför en kraftig expansion och med Atle som partner tillförs bolaget den kompetens och styrka som gör att vi med trygghet och tillförsikt kan möta den ökade efterfrågan på våra produkter." ATLE AB (Publ) BOX 7847 103 99 STOCKHOLM BESÖKSADRESS: BIRGER JARLSGATAN 25 TELEFON 08-506 101 00 TELEFAX 08-506 211 00 ORG. NR 556454-8799 Stockholm 2001-01-15 Atle AB (publ) För ytterligare information vänligen kontakta: Lennart Eriksson, vVD, Atle Industri, tel 08-506 101 82 Lars Björkman, VD Balcokoncernen, tel 0470-74 86 00 Fakta Atle Atle är ett tillväxtföretag som inom fem år ska vara två till tre gånger så stort. Företaget arbetar med så kallade private equity investeringar. Det innebär att Atle investerar i onoterade bolag och aktivt arbetar med deras utveckling för att efter några år finna nya lämpliga hemvister för bolagen och därmed realisera värdetillväxten. Sedan 1993 har koncernens vinst stigit i jämn takt från 373 miljoner kronor till 1.025 miljoner kronor 1999. Affärstakten är hög; över 20 bolag i alla branscher förvärvas varje år och sedan starten 1992 har Atle investerat i cirka 200 företag och lämnat över 100. Avkastningen på dessa exits har uppgått till 50 procent per år. Atle är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har cirka 17.000 aktieägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/15/20010115BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/15/20010115BIT00170/bit0002.pdf