Atle förvärvar holländska Hek International från ThyssenKrupp

Report this content

Atle förvärvar holländska Hek International från ThyssenKrupp * Som ett steg i den fastlagda expansionsplanen för Atle-ägda hisstillverkaren Alimak förvärvas holländska byggplattformstillverkaren Hek International * Därmed bildas världens största koncern inom området hissar och plattformar för byggindustrin, med en sammanlagd omsättning på drygt en miljard kronor och ett resultat om cirka 70 miljoner kronor * Den nya koncernen beräknas, efter att eventuella ytterligare förvärv genomförts, börsnoteras inom en treårsperiod Alimak och Hek International kommer att ingå i en gemensam koncern med ett nybildat moderbolag, i vilket Atle äger 100 procent. Omsättningen i den nybildade koncernen kommer under 2000 proforma att uppgå till 1,1 miljard kronor med en vinstmarginal på 6 procent. Betydande synergivinster bedöms föreligga på sikt. Hans Werner, vVD Atle Industri; "Alimak och Hek bildar världens största koncern inom området kuggstångsdrivna hissar och plattformar för byggindustrin. Synergier skapas genom att Alimaks styrka inom området tunga bygghissar paras ihop med Heks starka position inom plattformar. Alimak får möjlighet att utnyttja Heks starka uthyrningsverksamhet globalt och stora möjligheter för utveckling av produkter och marknader uppstår. Sammantaget leder förvärvet till tillväxt och värdeskapande i enlighet med Atles mål och strategi." Alimak, som ägts av Atle sedan 1996, tillverkar och marknadsför kuggstångsdrivna hissar och plattformar. Kunderna finns i huvudsak i byggsektorn samt i ett brett spektrum av industriella miljöer där Alimaks permanenthissprogram dominerar marknaden. Alimak har en världsledande position inom tunga bygghissar med en betydande marknadsandel, men är svagare inom området plattformar och har en relativt liten uthyrningsverksamhet. Alimaks huvudkontor och tillverkning är belägna i Skellefteå. Bolaget har med sin internationella organisation, med tolv helägda dotterbolag och ett femtiotal distributörer världen över, en god täckning av marknaden. Alimaks omsättning under innevarande år uppgår till nära 700 miljoner kronor. ATLE AB (Publ) BOX 7847 103 99 STOCKHOLM BESÖKSADRESS: BIRGER JARLSGATAN 25 TELEFON 08-506 101 00 TELEFAX 08-506 211 00 ORG NR 556454-8799 2 (2) Hek International, som ägts av tyska storkoncernen ThyssenKrupp, tillverkar och marknadsför i huvudsak kuggstångsdrivna plattformar främst till byggsektorn. Hek är världsledande inom sitt område, med en betydande global marknadsandel inom området arbetsplattformar. Heks uthyrningsverksamhet är omfattande, motsvarande 34 procent av omsättningen. Bolaget har huvudkontor och tillverkning i Middelsbeer strax väster om Eindhoven i Holland. Distribution sker genom egna dotterbolag i Holland, Frankrike, Tyskland och USA samt genom distributörer till 55 länder världen över. Bolagets egna kapital uppgår till 60 miljoner kronor och priset för bolaget uppgår till 87 miljoner kronor. Omsättningen i den köpta verksamheten under innevarande år blir drygt 400 miljoner kronor och resultatet cirka 25 miljoner kronor. Förvärvet förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter i Tyskland. Stockholm 2000-12-01 Atle AB (publ) För ytterligare information vänligen kontakta: Hans Werner, vVD, Atle Industri, tel 070-53 664 53 Fakta Atle Atle är ett tillväxtföretag som inom fem år ska vara två till tre gånger så stort. Företaget arbetar med så kallade private equity investeringar. Det innebär att Atle investerar i onoterade bolag och aktivt arbetar med deras utveckling för att efter några år finna nya lämpliga hemvister för bolagen och därmed realisera värdetillväxten. Sedan 1993 har koncernens vinst stigit i jämn takt från 373 miljoner kronor till 1.025 miljoner kronor 1999. Affärstakten är hög; över 20 bolag i alla branscher förvärvas varje år och sedan starten 1992 har Atle investerat i cirka 200 företag och lämnat över 100. Avkastningen på dessa exits har uppgått till 50 procent per år. Atle är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har cirka 17.000 aktieägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00280/bit0002.pdf