Atle Ventures - nytt riskkapitalbolag inom IT/Teknologi

Atle Ventures - nytt riskkapitalbolag inom IT/Teknologi Atle Företagskapital ombildar sitt helägda TUAB (Teknologiparkernas Utveckling AB) till Atle Ventures för att intensifiera sina investeringar inom IT/Teknologi i tidiga skeden. Atle Ventures investerar i bolagens "start-up" faser och där den initiala investeringen i ett specifikt bolag understiger 5 MSEK. Atle Ventures har idag sex investeringar i bolag som befinner sig i tidiga skeden. Atle AB, som kommer att äga investeringarna till 100 procent, avser att genom Atle Ventures investera ytterligare 200 MSEK i ett 20-tal tillväxtbolag under 3-4 år. Till ny VD för Atle Ventures har utsetts Christer Nilsson, tidigare Investment Manager inom Atle Företagskapital. Investment Management kommer att förstärkas och har nyligen utökats med Magnus Ramström som har erfarenhet från bl.a. TIME-sektorn och Corporate Finance inom Nordbanken och ArosMaizels. "Vi har idag ett betydande flöde av investeringsmöjligheter i företag som befinner sig i "start-up" skedet. Genom Atle Ventures kan vi på ett bättre sätt än tidigare ta tillvara affärsmöjligheter som uppkommer i förändrade marknadsförutsättningar drivna av IT och ny teknik", säger Hans Dirtoft, VD i Atle Företagskapital. "Atle Ventures kommer att ha en bred inriktning på sina investeringar inom IT/Teknologi och vi har specifik kompetens inom TIME-sektorn och medicinsk teknik. Investering i tidiga skeden har även sin speciella problematik och där har vi lång erfarenhet", fortsätter Hans Dirtoft. "Professionellt Private Equity och Venture Capital är nödvändigt i utvecklingen av nya, framgångsrika företag", säger Christer Nilsson VD i Atle Ventures. "Entreprenörerna ställs inför många och komplexa problem. Atle Företagskapital har närapå 30 års erfarenhet från utveckling av tillväxtbolag och Atle Ventures bygger vidare på denna plattform. Vi skall, med kapital och professionell rådgivning, vara kompanjoner som delar på ansvar, underlättar beslutsprocesser och bistår entreprenörerna i viktiga beslut. Vi vill att ambitiösa företagare skall förverkliga sina visioner och bli framgångsrika". ATLE AB (Publ) BOX 7308 103 90 STOCKHOLM BESÖKSADRESS: REGERINGSGATAN 48 TELEFON 08-506 101 00 TELEFAX 08-506 101 10 ORG NR 556454-8799 Stockholm 2000-09-26 Atle AB (publ) För ytterligare information, vänligen kontakta: Hans Dirtoft, VD Atle Företagskapital, 08-441 91 42 Christer Nilsson, VD Atle Ventures, 08-545 121 03 Fakta Atle Atle är ett tillväxtföretag som inom fem år ska vara två till tre gånger så stort. Företaget arbetar med så kallade private equity investeringar. Det innebär att Atle investerar i onoterade bolag och aktivt arbetar med deras utveckling för att efter några år finna nya lämpliga hemvister för bolagen och därmed realisera värdetillväxten. Sedan 1993 har koncernens vinst stigit i jämn takt från 373 miljoner kronor till 1.025 miljoner kronor 1999. Affärstakten är hög; över 20 bolag i alla branscher förvärvas varje år och sedan starten 1992 har Atle investerat i drygt 200 företag och lämnat över 100. Avkastningen på dessa exits har överstigit 50 procent per år. 43 innehav, motsvarande 26 procent av Atles investerade kapital, är IT- och teknologiföretag. Atle är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har drygt 17.000 aktieägare. Atle Företagskapital AB Atle Företagskapital, som har en lång och framgångsrik historia inom traditionellt Venture Capital, har sin grund har sin grund i Företagskapital AB som etablerades 1973 och är Sveriges äldsta riskkapitalbolag. Atle Företagskapital ingår idag som ett helägt investeringsbolag inom i Atle AB med inriktning på minoritetsinvesteringar i bolagens tillväxtfaser. Atle Företagskapital investerar mellan 5-50 MSEK i ett enskilt företag och har ca 800 MSEK under förvaltning. Atle Ventures ingår som ett helägt bolag inom Atle Företagskapital. Atle Ventures tar över utveckling och förvaltningen av TUAB's investeringar i Accra Teknik AB i Piteå, SuperForm AB i Stockholm, COX Analytical Systems AB i Göteborg, Biosurface Pharma AB i Göteborg, Flexprop Production AB i Halmstad och C-Power AB i Halmstad. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/26/20000926BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/26/20000926BIT00190/bit0002.pdf