Sveriges första TETRA-system i Göteborg

Sveriges första TETRA-system i Göteborg Göteborgs spårvägar kommer att få Sveriges första kommersiella TETRA- system. TETRA (TErrestrial Trunked RAdio) är ett radiosystem som är under stark frammarsch i Europa. Systemet är ursprungligen tänkt som ett gemensamt radiosystem för vissa samhällstjänster såsom polis, räddningstjänst och sjukvård. I dag byggs allt fler kommersiella nät och Göteborgs spårvägar blir alltså först i Sverige. AerotechTelub Contracting som erhållit totalentreprenaden, har som leverantör för radiotäckningen i spårvägstunnlarna utsett Avitec AB i Järfälla. Avitec AB är ledande tillverkare av repeatrar (återutsändare) och repeatersystem för radiokommunikation i skärmade utrymmen, t.ex. tunnlar och större byggnader. Avitec AB som redan för tre år sedan konstruerade och installerad världens första TETRA-repeatersystem på Gardermoens flygplats är naturligtvis stolta över att även få spela en betydande roll i Sveriges första TETRA-projekt. Avitec har tidigare gjort sig kända för radiokommunikationslösningar i Stockholms tunnelbana och i tågtunneln under Arlanda. Kort om Avitec AB Avitec AB ingår i 3i koncernen. I maj 2001 förvärvade 3i Atle, där Avitec ingick. Avitec som finns i Järfälla utanför Stockholm erbjuder kvalificerade tekniska tjänster inom radiokommunikationsområdet. Företaget tillverkar repeatrar (återutsändare) för ett mycket brett användningsområde: GSM900, GSM1800, GSM-R, TETRA m.fl. Avitec AB har 40 anställda och omsatte 45 milj. år 2000. Företaget ägs till 68% av 3i och till 32% av företagets grundare Håkan Samuelsson. www.avitec.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00260/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00260/bit0002.pdf