ATMG:s nyemission garanterad

ATMG:s nyemission garanterad ATMG:s föreslagna nyemission, med företrädesrätt för nuvarande aktieägare, är garanterad av större aktieägare i ATMG, däribland Christer Johansson, Mathias Berg, Rolf Lundström och GP-Ventures. Detta innebär att tidigare tecknat avtal, gällande försäljning av ATMG:s medieverksamhet, inte längre har styrelsens stöd. ATMG har trots en vikande annonsmarknad fortsatt att expandera medieverksamheten med god rörelsemarginal. Expansionen är kapitalkrävande och styrelsen har därför under en längre tid arbetat för att hitta en lösning som tryggar medieverksamhetens fortsatta tillväxt. Ett led i detta har varit rationaliseringar och en ny struktur för Netbook, som nu fusioneras med TRAVIS enligt ett tidigare pressmeddelande. Under innevarande år har ATMG finansiella åtaganden som ligger utanför den operativa verksamheten. Dessa avser åtaganden gjorda vid tidigare förvärv, som tilläggsköpeskillingar och kursgarantier. Det är därför styrelsens bedömning att tillförsel av kapital är av avgörande betydelse för ATMG:s förmåga att nå de uppsatta målen. Styrelsen för ATMG har, i kallelse till extra bolagsstämma den 18 januari 2002, som alternativ till försäljning av medieverksamheten informerat om en finansiering genom nyemission. Den föreslagna nyemissionen är nu garanterad till 70 Mkr, den miniminivå som styrelsen satt utgående från bolagets behov och utveckling den senaste tiden. Styrelsen rekommenderar aktieägarna att acceptera förslaget om nyemission. Det budgivande bolaget och dess ägare har därför valt att annullera det ingångna avtalet. För information, vänligen kontakta: Christer Johansson, vd och koncernchef, ATMG Tel 031 758 89 00. Mobil 0707 55 63 36 Jan Ekström, styrelseordförande, ATMG Mobil 0705 59 67 19 Om ATMG ATMG är ett nordiskt medieföretag med särskilt fokus på besöksmedier och besöksindustrin. Verksamheten sysselsätter 135 medarbetare i Sverige, Norge och Finland. Bland produkterna finns Sveriges mest spridda besökskarta och snabbast växande nät av Internetstationer: Besökskartan® och InfoStationtm. I ATMG ingår också det dotterbolaget Netbook som är en internationellt erkänd leverantör av Internetbaserad bokningsteknologi. Mer information finns på www.atmg.se och www.netbook.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/10/20020110BIT00930/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/10/20020110BIT00930/bit0002.pdf