Bokslutskommuniké, 1 januari - 31 december 2001

Bokslutskommuniké 2001 1 januari - 31 december 2001 ATMG visar fortsatt god tillväxt på en svår marknad och är i slutskedet av det åtgärdsprogram som genomförs för att återskapa lönsamhet. Helåret §Nettoomsättningen ökade med 74 procent till 120 471 (69 260 proforma) TSEK §Medieverksamhetens bruttoresultat uppgick till 9 385 (-8 034 proforma) TSEK §Bruttoresultatet uppgick till -2 226 (-10 060 proforma) TSEK §Rörelseresultatet uppgick till -43 318 (-12 250 proforma) TSEK Fjärde kvartalet §Nettoomsättningen ökade med 88 procent till 30 762 (16 374) TSEK §Bruttoresultatet uppgick till -6 383 TSEK (-10 849) TSEK §Rörelseresultatet uppgick till -35 221 (-288 019) TSEK Efter perioden §Beslut om nyemission med företrädesrätt för nuvarande aktieägare §Intentionsavtal gällande samgående mellan Netbook och danska TRAVIS Förändringar i presentationen av ATMG:s finansiella information ATMG kommer fortsättningsvis att presentera sin finansiella information på koncernnivå. Förändringen speglar den omstrukturering som genomförts med syfte att samordna koncernens produkter och kompetenser i ett gemensamt kunderbjudande. Marknad Den nordiska annonsmarknaden uppvisade under 2001 en svag, i vissa fall negativ, utveckling. ATMG:s marknadssegment har påverkats av den negativa utvecklingen, men effekten av nedgången har varit mindre påtaglig än för andra segment. En lokal fokusering, mindre reklamyta och produkt- och utbudsorienterad annonsering har inneburit att ATMG, trots annonskonjunkturen, presterat en mycket tillfredställande tillväxt under 2001. En kraftig växande besöksindustri ger en stark efterfrågan på medier som kostnadseffektivt stödjer en destinations behov av informationskanaler riktade till besökare. Den rådande konjunkturavmattningen kan i vissa fall öka intresset för ATMG:s kostnadsbesparande koncept. ATMG har en ledarposition i Sverige. I Norge och Finland befinner sig verksamheten en bra bit under maximal marknadspenetration med goda förutsättningar för fortsatt tillväxt. Under andra halvåret 2001 inleddes de första testförsäljningarna av annonsutrymme i InfoStationtm. Intresset har varit under förväntan. Det ska ses mot bakgrund av att reklaminvesteringar i en svår annonskonjunktur dirigeras om till traditionella medier. Väsentliga omvärldsfaktorer har påverkat resandet och har haft en direkt effekt på utvecklingen för dotterbolaget Netbook. Ett minskat affärsresande har lett till minskade volymer och transaktionsintäkter från befintliga kunder. I ett längre perspektiv finns goda möjligheter att utnyttja en stark produkt- och marknadsposition. Då Netbook erbjuder en kostnadseffektiv hantering av affärsresandet finns också goda möjligheter till ökad kundtillströmning trots rådande konjunkturavmattning. Verksamheten Under år 2000 lades grunden. I dag är ATMG en fokuserad koncern med målsättning att bli en betydande leverantör av medier till besöksindustrin. Medieverksamhetens tillväxt i förhållande till marknadens tillväxt har varit mycket god. Isolerad, visar medieverksamheten ett fortsatt positivt bruttoresultat om 9 385 (-8 034) TSEK. Koncernen som helhet, inkl. Netbook, visar dock en negativ rörelsemarginal och ett förbättrat resultat är en nödvändighet för verksamhetens fortsatta tillväxt. ATMG har därför ökat fokuseringen på att återskapa lönsamhet och ett positivt kassaflöde. Fortsatt kostnadseffektivisering Under det fjärde kvartalet initierades ett åtgärdsprogram. Programmet har omfattat varsel och en samordning av ATMG:s grafiska produktionsenheter. Programmet innebär också att affärsmodellen för produkten InfoStationtm ses över. Beslutet att genomföra programmet fattades med bakgrund av att det inom koncernen finns tydliga synergier och att en förbättrad lönsamhet är nödvändig för nästa tillväxtfas. Sammantaget har ca 20 personer berörts av åtgärderna. All verksamhet utanför Sverige är nu renodlad mot försäljning och kundtjänst. Ökade marknadsinsatser ger nya destinationsavtal ATMG tecknar långvariga samarbetsavtal med destinationer d v s orter och platser, för produktion och utgivning av besöksmedier. Under året har ATMG vunnit marknadsandelar genom flera avtal med helt nya destinationer, alternativt med destinationer där utgivning hittills har skett utan samarbetsavtal. Bland de nya destinationerna finns Siljan Turism, Helsingfors, Kungsvägen, Södertälje, O-ringen, Bästkusten, Vasaloppet m fl. Under året förlängdes även avtalet med Göteborg & Co i ytterligare 3 år. Ökade intäkter från annonsförsäljning Annonsintäkterna från tryckta besöksmedier fortsätter att utvecklas positivt. Ökade försäljningsinsatser har stärkt närvaron på flera orter, med en betydande tillväxt som följd. Koncernens fem största destinationer, baserat på upplaga, är i dag Göteborg, Stockholm, Oslo, Helsingfors och Gotland med en total upplaga av besökskartor och besöksguider om ca 2,5 miljoner exemplar. I juni lanserades Besökskartan® Internet, www.besokskartan.com. Webbplatsen ger kunderna tillgång till ett flertal nya karttjänster och annonseringsmöjligheter. Online-verksamheten har bidragit marginellt till omsättningsökningen. Snabb utbyggnad av InfoStationtm ATMG:s nät av Internetstationer, InfoStationtm, har hittills byggts ut med ca 300 enheter. Merparten av dessa placerades ut under årets första sex månader. Bland kunderna finns hotellkedjorna Ditt Hotell och Sweden Hotels, sveriges största travbanor, Destination Finland, Heron City m fl. En viktig händelse under 2001 var starten för försäljning av innehålls- och annonsutrymme i InfoStationtm. Den svaga utvecklingen på annonsmarknaden, inom framförallt området nya medier, har dock medfört att satsningen inte utvecklats enligt förväntan. Vidare är mediet nytt och dess effekt obekräftad, vilket har lett till en avvaktande inställning bland annonsköpare. Den kapitalkrävande utplaceringen av nya enheter bedöms i dagsläget som för osäker och har stannats upp. ATMG avser att successivt förbättra konceptets lönsamhet genom en satsning på kundspecifika och lokala nätverk, samt korsförsäljning av annonsutrymme tillsammans med det övriga produktutbudet. Efterfrågan från platsinnehavare som vill avsätta utrymme för InfoStationtm är dock fortsatt god. ATMG tecknade under 2000 ett ramavtal om utplacering av InfoStation hos ett antal handlare, Direkt-butiker. Syftet var att tillsammans tillhandahålla besöksinformation och e-spel. Det bolag som skulle tillhandahålla ett flertal olika spelformat har inte levererat utlovat innehåll enligt plan. Efter flera därav försenade projektstarter har ATMG kraftigt sänkt förväntningarna på projektet. Norge Försäljningen på den norska marknaden utgjorde ca 16 procent av koncernens totala nettoomsättning. Verksamheten, med produktlinjen kartböcker och ca 4 000 kunder, vänder sig framförallt till den norska företagsmarknaden. Under året har produktutbudet kompletterats med tre svenska utgåvor. I samband med koncernens besparingsprogram flyttades den grafiska produktionsverksamheten till Borås. Verksamheten har därmed koncentrerats till försäljning och kundtjänst. ATMG kommer under 2002 att fortsätta lanseringen av koncernens övriga produktutbud på den norska marknaden. Besökskartan® finns i en första utgåva, Besøkskartettm, för Oslo. Finland Försäljningen på den finska marknaden utgjorde ca 6 procent av koncernens totala nettoomsättning. Verksamheten består av ett renodlat försäljningskontor med 6 anställda. Försäljningen har visat mycket god tillväxt. Besökskartan® under namnet Opaskarttatm ges i dag ut på 18 (8) orter. Bland de nytillkomna destinationerna finns exempelvis Björneborg, Kungsvägen och Wasa. Under våren 2002 kommer Opaskarttatm i en online- version, www.opaskartta.info. omsättning Helåret Koncernens nettoomsättning ökade under 2001 till 120 471 (69 260 proforma) TSEK, vilket är en ökning med 74 procent. Koncernens totala intäkter inklusive aktiverat arbete uppgick till 134 100 (82 419 proforma) TSEK. Av nettoomsättningen representerar intäkter från annonsförsäljning 84 838 TSEK, motsvarande 70 procent. ATMG har en bred kundbas med över 12 000 kunder. Ingen kund står för någon väsentlig del av koncernens omsättning. Koncernens interna försäljning uppgick under året till 5 616 TSEK. Av nettoomsättningen står försäljning på den svenska marknaden för ca 77 procent. Tillväxten på den finska marknaden har varit hög. Försäljningen har ökat till 7 706 TSEK, vilket ska jämföras med 1 396 TSEK (närvaro etablerad i juni 2000). I Norge var försäljningsökningen ca 9 procent under 2001. Nedan visas nettoomsättning per geografisk marknad sedan 1999. [REMOVED GRAPHICS] Fjärde kvartalet Koncernens nettoomsättning uppgick under årets sista kvartal till gick 30 762 (16 374) TSEK, vilket är en ökning med 88 procent. Koncernens totala intäkter inklusive aktiverat arbete ökade till 33 250 (20 739) TSEK under det sista kvartalet. Resultatutveckling Helåret Årets bruttoresultat uppgick till -2 226 (-10 060 proforma) TSEK, vilket motsvarar en bruttomarginal om -1,7 (-12,2 proforma) procent. Rörelseresultatet uppgick till -43 318 (-12 250 proforma) TSEK, motsvarande en rörelsemarginal om -16,1 (-14,9 proforma) procent. Under 2001 har koncernens rörelsemarginal utvecklats negativt till följd en kapitalkrävande drift av Netbook, kostnader förknippade med integration, en avvaktande efterfrågan på annonsutrymme i InfoStationtm samt av- och nedskrivningar av koncerngoodwill. Totalt har ATMG under 2000 och 2001 tillfört ca 16 MSEK för drift och utveckling av verksamheten inom Netbook. Rörelsemarginalen har även påverkats negativt av stigande personalkostnader i samband med den kraftiga tillväxten. De totala avskrivningarna uppgick till 25 066 TSEK, varav avskrivningar av koncerngoodwill uppgick till 13 620 TSEK. ATMG:s totala rörelsekostnader uppgick under 2001 till 177 418 TSEK. Under 2001 genomfördes en engångsnedskrivning av koncerngoodwill avseende Netbook i Göteborg AB med 21 697 TSEK. Fjärde kvartalet Bruttoresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till -6 383 (-10 849) TSEK motsvarande en bruttomarginal om -19,2 (-52,3) procent. Rörelseresultatet uppgick till -35 221 (-288 019) TSEK, motsvarande en rörelsemarginal om -37,7 (-105) procent. Förändrade redovisningsprinciper, avseende hantering av destinationsavtal, har påverkat resultatet positivt med ca 5 MSEK. Periodens resultat uppgick till -38 875. Resultatet har påverkats negativt av en försäljningsnedgång i Norge som en naturlig följd av åtgärdsprogrammet, samt omplacering i stället för nyförsäljning av InfoStationtm i samband med Direkt-projektet. Avvecklingskostnaderna för projektet har belastat kvartalet negativt med 3,7 MSEK. Omstruktureringskostnader i samband med åtgärdsprogrammet i Norge har belastat kvartalet negativt med ca 1 MSEK. Kvartalets rörelsekostnader, inkl. nedskrivning av koncerngoodwill, uppgick till 68 471 TSEK. Finansiell ställning ATMG:s likvida situation har under 2001 varit väsentligen ansträngd. Koncernens likvida medel uppgick per den 31 december 2001 till 2 180 TSEK. Under året har en riktad nyemission till GP Ventures AB, omfattande 2 083 400 B-aktier, tillfört bolaget ca 10 MSEK. Soliditeten uppgick vid årets slut till 31,3 (54,9) procent. Koncernens egna kapital uppgick per den 31 december 2001 till 65 428 (104 588) TSEK. Investeringar Under 2001 uppgick investeringar i immateriella anläggningstillgångar till 12 196 TSEK. Investeringarna består av produktutveckling inom Netbook, utveckling av online-verksamheten, vidareutveckling av publiceringsverktyget TIBO för InfoStationtm samt fortsatt uppbyggnad av en intern kartdatabas för egna karträttigheter. Goodwill Per den 31 december 2001 uppgick koncernens goodwill till 112 368 TSEK. Under 2001 genomfördes en engångsnedskrivning av koncerngoodwill avseende Netbook i Göteborg AB med 21 697 TSEK. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 2 346 (9 958) TSEK. Fram till maj 2000 bedrevs all verksamhet i moderbolaget. Resultatet före skatt var -28 073 (-313 257) TSEK. EFTER PERIODEN Nyemission i mars 2002 Vid extra bolagsstämma den 18 januari 2002 godkändes styrelsens förslag om en nyemission med företrädesrätt för nuvarande aktieägare. Genom företrädesemissionen tillförs ATMG högst ca 86.000.000 SEK före emissionskostnader. Nyemissionen är garanterad av, i huvudsak, större aktieägare upp till 70.000.000 SEK. Emissionen kommer att ske med följande villkor: §Varje befintlig B-aktie berättigar till teckning av en (1) ny B-aktie §Avstämningsdag för deltagande är den 20 februari §Teckningskurs är 1,50 SEK §Prospekt och emissionsredovisning beräknas distribueras till ATMG:s aktieägare med start den 22 februari Intentionsavtal om samgående mellan Netbook och danska TRAVIS I januari presenterades ett intentionsavtal om ett samgående mellan Netbook och TRAVIS. Samgåendet är villkorat av en ömsesidig due diligence. Tillsammans bildar de båda företagen en ledande skandinavisk leverantör av Internetbaserade affärsresesystem med en betydande kundbas och stark position i Sverige, Danmark och Norge. Vid fullföljande av sammanslagningen, kommer det nya bolaget att ägas av ATMG till 45 procent, samt av personal och de tre nordiska riskkapitalbolagen 2M Invest, Ledstiernan och Telenor Venture till 55 procent. Styrelseförändring Mats Axell, styrelseledamot, har meddelat att han önskar avgå ur styrelsen för ATMG. Framtidsutsikter Med hänsyn tagna till förvärvsmöjligheter, en stark position på den svenska marknaden samt goda tillväxtmöjligheter i Norge och Finland, ligger tidigare kommunicerade mål om en genomsnittlig tillväxt om 50 procent de närmaste åren och en långsiktig rörelsemarginal om 15 procent per år fast. Medarbetare Vid årets slut hade ATMG 133 (108) medarbetare, varav 60 kvinnor och 73 män. Antalet anställda i moderbolaget uppgick vid årets slut till 10 (1), varav 4 kvinnor och 6 män. Den 31 januari 2002 uppgick antalet medarbetare till 119. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation nr. 20. Detta innebär att samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts som i senaste årsredovisningen med två undantag. Sedan det fjärde kvartalet tillämpas Redovisningsrådets rekommendation nr 6:99 angående leasingavtal. Då den ekonomiska effekten av detta är försumbar, har någon omräkning av ingående siffror ej genomförts. Från och med den 1 oktober 2001, kostnads- och intäktsförs de destinationsavtal som tecknas med kommuner. Någon omräkning av siffror har ej genomförts eftersom det är svårt att i efterhand bedöma utfallet. En bedömd positiv resultateffekt p g a ändrad redovisningsprincip är ca 5 MSEK. Koncernens proformaräkenskaper har sammanställts genom en sammanräkning av räkenskaperna för respektive verksamhet och tar därmed inte hänsyn till kostnader för moderbolaget, avskrivningar av koncerngoodwill och eventuell försäljning mellan bolagen. Rapporttillfällen 2002 Årsredovisningmitten av april 2002 Ordinarie bolagsstämma29 april 2002 Delårsrapport 1 januari - mars29 april 2002 Delårsrapport 2 januari - juni29 augusti 2002 Delårsrapport 3 januari - september28 november 2002 Den fullständiga årsredovisningen beräknas finnas på tillgänglig på ATMG:s huvudkontor i Göteborg och på ATMG:s webbplats i mitten av april. Den kommer därefter att distribueras till aktieägarna. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma äger rum den 29 april klockan 13.00 på Radisson SAS Park Avenue Hotel i Göteborg. Utdelning Styrelsen föreslår att ingen aktieutdelning utgår för verksamhetsåret 2001. Göteborg den 19 februari 2002 Styrelsen Artika Time Media Group AB (publ) Org. nr. 556186-6848 För ytterligare information: Christer Johansson, vd och koncernchef Tel 031 - 758 89 00. Mobil 0707 - 55 63 36 Ulf Signäs, finansansvarig Tel 031 - 758 89 00. Mobil 0707 - 88 44 11 Martin Juhos, informationsansvarig Tel 031 - 758 89 06. Mobil 0705-19 44 69 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT00550/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/19/20020219BIT00550/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén