Netbook och TRAVIS går samman

Netbook och TRAVIS går samman ATMG-ägda Netbook och danska TRAVIS, som nyligen har förvärvat norska in2 Net, har tecknat ett intentionsavtal om samgående. Genom samgåendet bildas en ledande skandinavisk leverantör av Internetbaserade affärsresesystem. Tillsammans får de båda företagen en betydande kundbas och en stark position i Sverige, Danmark och Norge. Det sammanslagna bolaget förväntas nå ett positivt kassaflöde under det andra kvartalet 2002. Avsikten med samgåendet är att skapa en aktör med ett produktutbud som möter marknadens efterfrågan på helhetslösningar. Det sammanslagna bolaget ägs av ATMG samt av de tre nordiska riskkapitalbolagen 2M Invest, Ledstiernan och Telenor Venture. Motiv till sammanslagningen Samgåendet ger förutsättningar att snabbare nå den kundbas som krävs för ett positivt kassa-flöde. Företagen har en gemensam målgrupp och ett samgående effektiviserar marknads- och försäljningsarbetet. Sammanslagningen ger även den finansiella stabilitet som krävs för ett långsiktigt förtroende på marknaden. -Tillsammans med TRAVIS bildar vi nu en stark och neutral skandinavisk aktör med förutsättningar att möta marknadens krav. Vi får möjlighet att på allvar bidra till den omstrukturering som sker i branschen och kan samtidigt erbjuda våra kunder ökad valfrihet, Anders Forsberg, vd Netbook. Det sammanslagna bolaget De två företagen kompletterar varandra väl ur produkt- och marknadsperspektiv. Netbook erbjuder en ledande hotellbokningsteknologi för affärsreseföretag och deras resebyråer. TRAVIS erbjuder modern teknik för att hantera bokningar av flyg och andra reserelaterade tjänster. TRAVIS och in2 Nets kundbas finns i Danmark och Norge. Netbook har starkast position i Sverige. Tillsammans blir de två företagen en fullserviceleverantör med 35 anställda, huvudkontor i Köpenhamn samt kontor i Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors. Den gemensamma kundbasen består av flera multinationella företag samt mindre och medelstora företag. Bland kunderna finns företag som Volvo, Ericsson, Ford Europe, SAAB, Elextrolux, DNB, Alcatel, Pharmacia, Telenor och Norsk Hydro. Proforma-intäkten för transaktions- och licensavgifter i det sammanslagna bolaget beräknas uppgå till ca 36 MSEK år 2002. Företagen kommer tills vidare att driva verksamheterna under respektive varumärke. Sammanslagningen påverkar inte heller kundernas möjlighet att välja individuella system från de olika leverantörerna. Support och service kommer även fortsättningsvis att drivas separat. Ägarstruktur Efter samgåendet äger ATMG 45 % och TRAVIS nuvarande ägare; 2M Invest, Ledstiernan, Telenor Venture, privata investerare och personal 55 % av det sammanslagna bolaget. Ledning Ny vd för det sammanslagna bolaget blir TRAVIS nuvarande vd, Nils Christian Foss. Anders Forsberg fortsätter som vd för Netbook, som organiseras som ett helägt dotterbolag till TRAVIS. Tidplan Intentionsavtalet är villkorat av en due diligence som genomförs under januari 2002. TRAVIS TRAVIS är en oberoende leverantör av Internetbaserade bokningssystem. Kärnan i TRAVIS system är ett egenutvecklat verktyg för hantering av reseprofiler. Systemet kan integreras i kundernas Intranät och erbjuder direktkoppling till DirectConnect-leverantörer. TRAVIS förvärvade nyligen det norska bokningsföretaget in2 Net AS. Mer information om TRAVIS finns på www.travis.dk Om ATMG ATMG är ett nordiskt medieföretag med särskilt fokus på besöksmedier och besöksindustrin. Verksamheten sysselsätter 135 medarbetare i Sverige, Norge och Finland. Bland produkterna finns Sveriges mest spridda besökskarta och snabbast växande nät av Internetstationer: Besökskartan® och InfoStationtm. I ATMG ingår också det dotterbolaget Netbook som är en internationellt erkänd leverantör av Internetbaserad bokningsteknologi. Mer information finns på www.atmg.se och www.netbook.se. För information, vänligen kontakta: Anders Forsberg, vd Netbook Tel 031 743 16 90. Mobil 0705 19 44 13 Nils Christian Foss, vd TRAVIS Tel +45 70 22 33 01. Mobil +45 28 10 29 61 Christer Johansson, vd och koncernchef ATMG Tel 031 758 89 00. Mobil 0707 55 63 36 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/07/20020107BIT00260/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/07/20020107BIT00260/bit0001.pdf