atNorth – den nya platsen för hållbara datacenter och HPC lösningar

Advania Data Centers, ett teknologiföretag som levererar högdensitetskapacitet för datorkraft och avancerade beräkningar, meddelar idag att man byter namn till atNorth. Utöver det nya namnet innebär det byte av logotyp och domän till www.atnorth.com.

Eyjolfur Magnus Kristinsson, vd, atNorth

“Att byta varumärke är ett logiskt steg för oss, vi tillhör inte längre Advania- gruppen och verkar inom en annan del av IT-sektorn. Sedan vi lämnade Advania 2017 har vårt fokus på att förbättra vårt erbjudande av tekniska infrastrukturstjänster gett väldigt bra resultat. Vi har expanderad med nya isländska datacenter, byggt ut befintlig kapacitet och skapat en solid kundbas. När vi nu bygger vår första anläggning utanför Island i Stockholm och ytterligare utökar våra tjänster ser vi det som ett bra tillfälle att introducera atNorth som vårt nya företagsnamn”, säger företagets vd Eyjolfur Magnus Kristinsson.

Namnet atNorth anspelar på företagets nordiska och isländska rötter, den geografiska placeringen i norra Atlanten och de nordliga vindar som skapar naturlig kylning av atNorths datacenter. Det symboliserar företagets vision, där norr är ett av de fyra väderstrecken och av många betraktat som den riktning som visar vägen till världens topp. Idag har norden en närmast magnetisk effekt för datorkraft som kräver datacenter och kapacitet med hög eller mycket hög densitet av kraft och kyla. Detta behöver dessutom optimeras och levereras på ett hållbart och energieffektivt sätt, något som kommer förbli en kritisk del när atNorth levererar tjänster och lösningar till sina kunder.

”Vi är mycket nöjda och entusiastiska över vårt nya namn, men innerst inne förblir vi de vi alltid varit. Våra kunder kan känna sig trygga i att vår passion för att leverera tjänster av högsta klass till konkurrenskraftiga priser på ett hållbart sätt förblir intakt”, avslutar Eyjolfur Magnus Kristinsson.

För mer information, vänligen kontakta:
Gisli Kr.

Chief Commercial Officer – atNorth
gisli.kr@atnorth.com / gisli.kr@advaniadc.com

atNorth är ett teknologiföretag som levererar högdensitetslösningar för datorkraft som kräver hög kapacitet och är baserat i Reykjavik. Företaget driver en av Europas största datacenteranläggningar och drar fördel av banbrytande teknologi för co-location, smarta kluster och 100% återvinningsbar energi för el och kyla.

atNorths datacenterlösningar bygger på flexibilitet och målet att skapa hög kostnadseffektivitet åt företagets kunder genom ansvarsfull användning av tillgängliga resurser. Genom atNorths DCpro, en tier 3+ lösning för colocation med fokus på tillgänglighet och redundans och DCsmart, en extremt flexibel och anpassningsbar colocation-tjänst, kan företagets kunder möta såväl redundans som infrastrukturkrav och samtidigt erhålla mycket god kostnadseffektivitet. atNorths ledande produkt för Infrastructure-as-a-Service, HPC|FLOW, är en lösning som låter AI tillämpningar och HPC användare konsumera datorkraft och infrastruktur på ett så effektivt sätt som möjligt. HPC|FLOW gör det även möjligt för atNorth att leverera AI och HPC som en tjänst, ett bekymmerfritt sätt att lösa sitt behov av avancerad infrastruktur och datorkraft.

Företagets ingenjörsteam består av experter som sköter våra kunders AI- och HPC-miljöer för ledande organisationer verksamma inom bland annat tillverkning, finans, teknologi och forskning.

Samtliga lösningar och tjänster från atNorth använder 100% återvinningsbar energi och bygger på världsledande energieffektivitet med ett PUE-tal som börjar på 1.03.

Citat

Vi är mycket nöjda och entusiastiska över vårt nya namn, men innerst inne förblir vi de vi alltid varit. Våra kunder kan känna sig trygga i att vår passion för att leverera tjänster av högsta klass till konkurrenskraftiga priser på ett hållbart sätt förblir intakt.
Eyjolfur Magnus Kristinsson, vd, atNorth