• atNorth/

atNorth blir partner i Infrastructure Masons som ett led i att minska klimatpåverkan

Den ideella branschorganisationen Infrastructure Masons (iMasons) Association får nu förstärkning när datacenterföretaget atNorth går in som ny partner. Målet är att fortsätta arbeta för hållbar digital infrastruktur och bidra till att driva hela branschen mot koldioxidneutralitet. Samtidigt går atNorth med i klimatöverenskommelsen ICA – iMasons Climate Accord – som etablerades i februari 2022.

atNorth är ett ledande datacenterföretag med stort fokus på hållbar, kostnadseffektiv och högpresterande datorkraft – och med datacenter på Island och i Sverige.

– Det är ett viktigt strategiskt beslut för oss att gå med i iMasons klimatöverenskommelse ICA. Hållbarhet står i fokus i allt vi gör, från produkterna vi köper till elen vi förbrukar. Idag är koldioxidneutralitet, netto noll-utsläpp och hållbar IT mer än modeord. Snarare vägledande principer som alla företag behöver efterleva. Samarbetet med iMasons är ett utmärkt sätt att vägleda branschen genom välbehövliga förändringar och regleringar så att vi kan gå från ord till handling med hållbarhetsarbetet. Vi ser fram emot att samarbeta med och stötta ICA:s betydelsefulla arbete, säger Ásdís Ólafsdóttir, ESG Manager på atNorth.

iMasons är en sammanslutning av teknikföretag och företagsledare som representerar digitala infrastrukturprojekt från hela världen. Visionen är att ena branschen och ge tillbaka med utbildningsmöjligheter som bidrar till mångfald och inkludering, innovation och teknisk kompetens för ett mer hållbart arbete i hela branschen.

– Vi sammanför branschledare på ett sätt som inte har gjorts tidigare, så att digitala infrastrukturföretag kan samarbeta och tillsammans göra framsteg och nå uppsatta mål. Vi välkomnar atNorth som fullvärdig medlem och ser fram emot ett fint samarbete för att tillsammans hjälpa branschen att minska koldioxidutsläppen och arbeta mot en hållbar framtid, säger Dean Nelson, ordförande och grundare av Infrastructure Masons.

atNorths CCO, Gisli Kr. mottog nyligen ett pris från iMasons på IM100 Award för att ha bidragit till utveckling i den digitala infrastrukturbranschen på ett betydelsefullt och mätbart sätt.

– Att vinna det här priset betyder mycket, både för mig personligen och för hela atNorth-teamet. Under stora delar av min karriär har jag kombinerat hållbarhet och ansvarsfull användning av resurser i exempelvis datacenter och molninfrastruktur. Vi börjar äntligen se ett skifte i företagens strategier som ser till att deras datakörningar inte bidrar till vår klimatpåverkan, säger han.

Enligt ICA är det helt nödvändigt att ha en branschomfattande tillämpning av öppna standarder och målet är att möjliggöra en bättre rapportering av hur kol används i datacentermaterial, produkter och tjänster. Dessutom vill branschorganisationen analysera kolintensiteten inom energiförbrukningen och implementera ett universellt märkningssystem för att rapportera om koldioxidneutralitet.

atNorth är ett ledande datacenterföretag som erbjuder hållbara, kostnadseffektiva och effektiva lösningar för den senaste servertekniken. Bolaget driver tre datacenter på strategiska platser på Island och i Sverige med ett fjärde under uppbyggnad på norra Island.

Med hållbarhet som utgångspunkt arbetar atNorths datacenter på 100 % förnybara energiresurser och stödjer principerna för cirkulär ekonomi. Alla atNorths anläggningar är designade för optimal energieffektivitet med intelligent klusterdrift för långsiktigt fungerande infrastrukturinstallationer. Företagets skräddarsydda lösningar gör det möjligt för organisationer att på ett effektivt sätt beräkna, simulera, träna och visualisera stora datamängder.

atNorth har sitt huvudkontor i Reykjavik, Island. Verksamheten grundades 2009 och förvärvades 2022 av Partners Group. För mer information, besök se  atNorth.com eller LinkedIn.

Om Infrastructure Masons
Infrastructure Masons (iMasons) är en ideell branschorganisation med av teknik- och företagsledare som representerar infrastrukturprojekt värda mer än 150 miljarder USD i över 130 länder. Organisationen leds av ett råd bestående av globala ledare som hanterar några av de största digitala infrastrukturportföljerna i världen. Visionen är att ena branschen som tillsammans bygger den digitala eran så att de gemensamt kan förenas, utvecklas och ge tillbaka. Medlemmar möts som individer snarare än som företag. iMasons har fyra strategiska branschprioriteringar – öka medvetenheten, förbättra utbildningsmöjligheterna, kämpa för mångfald och inkludering och inspirera till hållbarhet genom medlemmarnas engagemang. Besök webbplatsen på imasons.org.

För mer information eller intervjuförfrågan, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, Westmark Information,
tel: +46 733 338840, magdalena.hoglund@westmark.se