atNorth bryter ny mark för ledande datacenter i Stockholm

atNorth - tidigare Advania Data Centers – inleder denna vecka uppförandet av ett nytt klimatpositivt datacenter i Stockholm motsvarande en total investering på 600 MSEK. Anläggningen kommer motsvara en IT last på 11.2 MW där överskottsvärmen återvinns av Stockholm Exergi och för uppvärmning av kontor och bostäder.

Eyjólfur Magnús Kristinsson, vd, atNorht

atNorth kommer bygga det 6400 kvm stora datacentret i sju etapper. Den första etappen är planerad att tas i drift i december 2021. Detta är något senare än vad som tidigare meddelats och är främst en effekt av COVID-19.

Datacentret, benämnt Stockholm SWE01: SIF DC, kommer erbjuda rack som kan hantera upp till 40 kW för luftkyld IT-utrusning och över 100 kW för vattenkylda enheter i syfte att möte det växande behovet av datorkraft för stora beräkningsvolymer. Anläggningen är ett datacenter med hög densitet av kraft och kyla och kommer även erbjuda HPC|FLOW, atNorths ledande tjänst för AI och högpresterande datorkraft, Infrastructure-as-a-Service.

"För atNorth är SIF DC en riktig milstolpe, eftersom vi expanderar utanför Island. Vårt mål är att bli världsledande inom HPC, high-performance computing, och relaterade co-location tjänster“, säger atNorths vd Eyjólfur Magnús Kristinsson. "Vi ser verkligen fram emot att kunna tillhandahålla mer beräkningskraft och nya tjänster till våra krävande kunder. Det innebär att de kan minska sina kostnader, snabbare få fram nya produkter och lösa än mer komplexa problem än idag“, lägger han till.

Överskottsvärme från servrar återvinns för lokal uppvärmning

För hela sin verksamhet är atNorth angeläget om att minimera miljöpåverkan. Därför är klimatpositiva lösningar alltid extra intressanta för nya projekt och datacenter. Konceptet att återvinna överskottsvärme som skapas i ett datacenter stämmer helt med atNorths miljövision.

"Genom ett nära samarbete med ett ledande lokalt energiföretag, Stockholm Exergi, kommer värmen som skapas av servrar i vår anläggning inte att gå till spillo utan istället användes i en energikedja som förbättrar energieffektiviteten för hela samhället och minskar onödigt överskott“, säger Eyjólfur Magnús Kristinsson om samarbetet.Stockholm Exergi kommer att ta hand om överskottsvärmen i sitt kraftvärmeverk som ligger bredvid själva datacentret. Värmepumpar kommer använda värmen för att höja temperaturen i inkommande vatten till 65°-80°C innan det förs över till det lokala fjärrvärmenätet.

Ökad konkurrens ger möjlighet till fler och bättre tjänster

Det nya datacentret placeras i Kista, Stockholms ledande ICT- (Information and Communications Technology) område och är världens näst största IT-kluster efter Silicon Valley. Placeringen innebär en säker tillgång till teknisk infrastruktur och tar atNorth till ett kärnområde för teknologisk innovation i Europa.

Datacentret kommer att bli ISO 27001-certifierat, precis som övriga anläggningar som drivs och ägs av atNorth. Det blir atNorths första anläggning utanför Island där företaget idag driver två moderna datacenter, THOR DC i Hafnarfjörður, i direkt närhet till Reykjavik, och MJOLNIR DC i Reykjanesbær, en av Europas största datacenteranläggningar med en kapacitet på ca 80MW.

Genom sin investering i Stockholm expanderar atNorth till ett nytt land och en ny elmarknad. Projektet kommer att stärka företagets globala konkurrensförmåga, stärka tillgänglighet och effektivitet och ytterligare förbättra kunderbjudandet.

För mer information, vänligen kontakta:

Gisli Kr.
Chief Commercial Officer – atNorth
gisli.kr@atnorth.com / gisli.kr@advaniadc.com
mobile +354 618 7000

atNorth är ett teknologiföretag som levererar högdensitetslösningar för datorkraft som kräver hög kapacitet och är baserat i Reykjavik. Företaget driver en av Europas största datacenteranläggningar och drar fördel av banbrytande teknologi för co-location, smarta kluster och 100% återvinningsbar energi för el och kyla.

atNorths datacenterlösningar bygger på flexibilitet och målet att skapa hög kostnadseffektivitet åt företagets kunder genom ansvarsfull användning av tillgängliga resurser. Genom atNorths DCpro, en tier 3+ lösning för colocation med fokus på tillgänglighet och redundans och DCsmart, en extremt flexibel och anpassningsbar colocation-tjänst, kan företagets kunder möta såväl redundans som infrastrukturkrav och samtidigt erhålla mycket god kostnadseffektivitet.

atNorths ledande produkt för Infrastructure-as-a-Service, HPC|FLOW, är en lösning som låter AI tillämpningar och HPC användare konsumera datorkraft och infrastruktur på ett så effektivt sätt som möjligt. HPC|FLOW gör det även möjligt för atNorth att leverera AI och HPC som en tjänst, ett bekymmerfritt sätt att lösa sitt behov av avancerad infrastruktur och datorkraft.

Företagets ingenjörsteam består av experter som sköter våra kunders AI- och HPC-miljöer för ledande organisationer verksamma inom bland annat tillverkning, finans, teknologi och forskning.

Samtliga lösningar och tjänster från atNorth använder 100% återvinningsbar energi och bygger på världsledande energieffektivitet med ett PUE-tal som börjar på 1.03.

Toppmodern datacenter redo för uppstart i Q4 2021
Twittra det här
Första nordiska datacenter med med HPC-specifik design
Twittra det här
Världsledande energianvändning för lägsta klimatpåverkan och kostandseffektivitet

Citat

För atNorth är SIF DC en riktig milstolpe, eftersom vi expanderar utanför Island. Vårt mål är att bli världsledande inom HPC, high-performance computing, och relaterade co-location tjänster.
Eyjólfur Magnús Kristinsson, vd, atNorht