atNorth förvärvas av Partners Group

• Partners Group ska tillsammans med den nuvarande ledningen accelerera atNorths expansionstakt och närvaro i Norden

• Efterfrågan på atNorths tjänster ökar kraftigt.

atNorth, co-locationaktören med fokus på högkapacitetstjänster, meddelar idag att företaget förvärvas av det globala privatmarknadsbolaget Partners Group. Förvärvet ligger i linje med atNorths strategi att snabbt kunna expandera sin verksamhet i hela Norden.

– atNorths uppdrag är att vara en ledande nordisk leverantör av gröna co-locationtjänster och högpresterande datorlösningar med både kostnads- och energieffektiva datacenter. Med datacenterverksamhet på både Island och i Sverige, ser vi nu möjligheten att öka tempot i vår expansion, säger Magnus Kristinsson, vd på atNorth. Vi tror att vi har hittat ett perfekt samarbete i Partners Group, med tanke på deras omfattande erfarenhet av digital infrastruktur, operativ expertis och finansiella resurser.

atNorth har idag två anläggningar i drift på Island och en utanför Stockholm som driftsätts i februari 2022. Idag finns över 100 verksamheter på kundlistan, både lokala och multinationella företag i behov av effektiva, högpresterande och hållbara datacentertjänster.

Partners Groups vision är att atNorth ska bli en ledande pan-nordisk datacenterleverantör.

– atNorth är perfekt positionerat för att ta marknadsandelar med sina högpresterande och energieffektiva datacenter i kombination med en genuin hållbarhetsstrategi på den snabbt växande marknaden för högdensitetsdata, pådrivet av AI och liknande teknologier. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Magnus och hans team i hela regionen, säger Esther Peiner, Managing Director Private Infrastructure Europe på Partners Group.

Förvärvet kommer att slutföras under Q1 2022, och nuvarande ledning för atNorth kommer fortsatt att leda verksamheten och den pågående expansionen. Villkoren för transaktionen offentliggörs inte.

För mer information vänligen kontakta:

Gísli Kr. Katrínarson Chief Commercial Officer – atNorth

Phone: +354 618 7000

gisli.kr@atnorth.com

Henry Weston Media Relations – Partners Group

Phone: +44 207 575 2593

henry.weston@partnersgroup.com

Sedan 2009 har atNorth varit en förnyare inom datacenterområdet med innovativ teknik, design, konstruktion och drift av datacenteranläggningar på Island och nu senast i Sverige.

atNorth levererar högkapacitets-co-location för datadrivna organisationer. atNorths tjänster omvandlar data till affärskritiska beslut utan att kompromissa med prestanda, energiåtgång eller klimatpåverkan. Genom datacentrens strategiska placering i Norden, kan bolaget alltid erbjuda en kombination av kostnadseffektivitet och prestanda, oavsett kapacitetsbehov för beräkningar, simulering eller datavisualisering.

Alla bolagets tjänster levereras utifrån målet att bidra till ett ökade cirkulära principer för datacenterbranschen där energieffektivitet och förnybar el är två komponenter. För mer information, se www.atNorth.com.

Om Partners Group

Partners Group är ett ledande globalt privatmarknadsbolag. Sedan 1996 har företaget investerat över 150 miljarder USD i private equity, privata fastigheter, privata lån och privat infrastruktur på uppdrag av sina kunder globalt. Partners Group strävar efter att generera stark avkastning genom att dra nytta av tematiska tillväxttrender och omvandla attraktiva företag och tillgångar till marknadsledare. Företaget är en engagerad, ansvarsfull investerare och strävar efter att skapa hållbar avkastning med varaktig positiv inverkan för alla sina intressenter. Med 119 miljarder USD i tillgångar under förvaltning den 30 juni 2021 erbjuder Partners Group ett innovativt utbud av skräddarsydda kundlösningar till institutionella investerare, statliga förmögenhetsfonder, familjekontor och privatpersoner. Företaget har mer än 1500 anställda på 20 kontor över hela världen med regionala huvudkontor i Baar-Zug, Schweiz; Denver, USA; och Singapore. Sedan 2006 är bolaget noterat på SIX Swiss Exchange (symbol: PGHN). För mer information, besök www.partnersgroup.com  eller följ oss på LinkedIn eller Twitter.