• atNorth/

atNorth öppnar ett tredje datacenter i Finland och utser Pekka Järveläinen som ny försäljningsdirektör

Report this content

atNorth stärker sin position som ledande datacenteroperatör i Norden med ett tredje 15 MW-datacenter på en strategisk plats i Helsingfors. Samtidigt utnämns Pekka Järveläinen med sin långa erfarenhet och kunskap som försäljningsdirektör med över 20 år inom IT och telekom – och mer än 15 år inom datacenter och molntjänster.

Platsen för atNorths tredje datacenter i Finland har förvärvats från Tallberg Group och ligger i Sinimäentie, Espoo, Helsingfors. Det är en viktig milstolpe i atNorths övergripande mål att växa i takt med en ökad efterfrågan från kunder som vill kunna göra stora datakörningar och använda high computing performance – HPC.

Platsen är strategiskt belägen i hjärtat av det digitala navet i Helsingfors. Datacentret kommer att ha en total IT-kapacitet på 15 MW från start och kommer att tas i drift under det tredje kvartalet 2024.

Som ett led i atNorths engagemang att arbeta med hållbara lösningar, kommer värmeåtervinningssystemet i datacentret säkerställa att den restvärme som genereras återvinns för att värma bostäder, på samma sätt som datacentret i Kista värmer hus i Stockholmsområdet.

Läs mer här:
atNorth to open New 15MW data center campus in Helsinki

atNorth appoints Pekka Järveläinen as sales director for Finland as Growth Across Nordics Accelerates

Om atNorth
atNorth är ett ledande datacenterföretag som erbjuder hållbara, kostnadseffektiva och effektiva lösningar för den senaste servertekniken på Island, i Sverige och i Finland. Bolaget driver fem datacenter på strategiska platser i Norden med ett sjätte under uppbyggnad på norra Island.

Med hållbarhet som utgångspunkt arbetar atNorths datacenter på 100 % förnybara energiresurser och stödjer principerna för cirkulär ekonomi. Alla atNorths anläggningar är designade för optimal energieffektivitet med intelligent klusterdrift för långsiktigt fungerande infrastrukturinstallationer. Skräddarsydda lösningar gör det möjligt för företag att på ett effektivt sätt beräkna, simulera, träna och visualisera stora datakörningar. atNorth har sitt huvudkontor i Reykjavik, Island. Verksamheten grundades 2009 och förvärvades 2022 av Partners Group. För mer information, besök atNorth.com eller LinkedIn.

För mer information eller intervjuförfrågan, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, Westmark Information, tel: +46 733 338840,
magdalena.hoglund@westmark.se