Rutinerad driftchef till atNorths nya datacenter i Stockholm

atNorth, den nya co-locationaktören i Sverige med fokus på högkapacitetstjänster som öppnar sitt datacenter senare i år, har anställt Per Lähdet som driftansvarig Site Manager.

Per har ett långt förflutet inom datacenterbranschen där han har haft motsvarade befattningar på Interxion, Amazon Web Services, och nu senast Digiplex.

– Per är förmodligen en av de mest rutinerade personerna i landet när det gäller att både utveckla och driva co-locationanläggningar, vilket ger oss och våra kunder en enorm trygghet, kommenterar Gisli Kr, Chief Commercial Officer på atNorth.

Byggnationen av datacentret Stockholm SWE01: SIF DC är i gång för fullt, och som tidigare aviserats, ska anläggningen invigas mot slutet av det här året. Med en kapacitet på 40 kW per rack för luftkyld IT-utrustning kan både kostnadseffektivitet och hög prestanda kombineras för företag och organisationer med stora beräkningsvolymer i behov av snabba analysresultat.

Per kommer i sin roll att ansvara för all drift och säkerhet i det nya datacentret.

– Möjligheterna att få vara med och bygga upp något helt nytt och utmana branschen med nya lösningar lockade mig till atNorth. Det har pratats väldigt länge om behovet av högkapacitetstjänster och atNorths satsning är ett bevis för att det nu också blir verklighet, kommenterar Per Lähdet.

Per kommer att tillträda sin tjänst efter sommaren.

För mer information, kontakta:

Gisli Kr.

Chief Commercial Officer

E-post: gisli.kr@atnorth.com

atNorth är en nordisk leverantör av högkapacitets-co-location för datadrivna organisationer. atNorths tjänster omvandlar data till affärskritiska beslut utan att kompromissa med prestanda, energiåtgång eller klimatpåverkan. Genom datacentrens strategiska placering i Norden, kan bolaget alltid erbjuda en kombination av kostnadseffektivitet och prestanda, oavsett datavolym.

Alla bolagets tjänster levereras utifrån målet att bidra till ett ökade cirkulära principer för datacenterbranschen där energieffektivitet och 100% förnybar el är två komponenter. Bolaget har varit verksamt på Island sedan 2009 där de driver en av Europas största datacenteranläggningar utanför Reykjavik om 80 Megawatt. atNorth ägs av ett antal isländska och svenska investerare.