165 MILJONER DOLLAR TILL ATOMICOS ANDRA FOND

Report this content

London, Storbritannien, den 22 mars 2010 Atomico tillkännagav idag att de framgångsrikt avslutat finansieringen av sin andra fond, Atomico Ventures II. Fonden, som omfattar 165 miljoner dollar, kommer primärt att fokusera på Europa med ambitionen att investera i teknologiföretag som befinner sig i uppstartsfasen. Målet är att på lång sikt kunna erbjuda betydande avkastning till fondens investerare. Fonden ska nå detta mål genom att investera i företag med starka ledningsgrupper som fokuserar på breda möjligheter grundat i innovativa affärsmodeller och nydanande teknik.

Genom att Atomicos partners också är fondens största investerare säkerställs ett starkt engagemang och samstämmiga intressen med fondens övriga investerare, som alla är institutionella aktörer. “Vi är mycket glada att idag tillkännage att vi avslutat finansieringen av Atomico Ventures II som framförallt kommer att investera i europeiska teknologiföretag i uppstartsfasen. Vi kommer att inrikta oss på att hitta framstående entreprenörer som bygger morgondagens företag. Vårt fokus är därmed företag med potential att generera betydande tillväxt, som kan omdefiniera sina marknader och leverera starka resultat”, säger Niklas Zennström, grundare och vd i Atomico. “Atomico utmärker sig genom sin starka ledningserfarenhet, sitt unika marknadsperspektiv och stora globala nätverk kombinerat med kapaciteten att tillföra kapital till de företag vi går in i”, säger Niklas Zennström. Exempel på tidigare investeringar som Atomico gjort är Jolicloud – Internet-operativsystem för mini-PC, ChemistDirect – Storbritanniens ledande oberoende nätapotek och Playfire – ett globalt socialt spelnätverk.