Atos Medical vinner Red Dot Product Design Award för Provox Coming Home

Report this content

Svenska Atos Medical, världsledande inom medicinteknik, har vunnit det internationellt erkända Red Dot Product Design 2016 Award för utvecklingen av Provox Coming Home.

Provox Coming Home är ett intuitivt hjälpmedel som underlättar för patienter att återvända hem från sjukhuset efter att ha fått struphuvudet bortopererat på grund av larynxcancer. Hjälpmedlet består av en slitstark väska med utvalda produkter och information på en mängd olika språk. Varje väska är noggrant ihopsatt för hand på Atos Medicals anläggning i Hörby, Sverige. Provox Coming Home är resultatet av ett samarbete med ledande institutioner, läkare, sköterskor och patienter från hela världen.

”Det är första gången Atos Medical får ett så prestigefullt erkännande och vi är oerhört stolta” säger VD Claus Bjerre. ”Priset, tillsammans med alla positiva omdömen vi får från både patienter och sjukvårdspersonal, bekräftar vår innovativa styrka. Vår ambition är att utveckla produkter som gör verklig skillnad för våra användare. Provox Coming Home möter de behov vi har sett i våra studier och i alla de möten vi dagligen har med våra användare”, fortsätter Claus Bjerre.

Varje år får fler än 10 000 människor struphuvudet bortopererat efter att ha fått diagnosen larynxcancer. Det innebär att de måste andas genom ett stoma i halsen och att de tillfälligt inte kan tala.

”Det kan vara mycket tufft att komma hem efter en operation. Att andas, tala, äta och dricka är helt annorlunda och svårt den första tiden. Patienterna behöver vägledning kring de produkter som kan hjälpa dem att anpassa sig till ett nytt liv”, säger Corina van As-Brooks, Vice President Innovation and Marketing, och utbildad logoped. ”Vi har designat Provox Coming Home så att patienterna stegvis introduceras till informationen och gjort den intuitiv och lätt att förstå.”

Red Dot Award är en internationell utmärkelse för högkvalitativ design och innovation. 2016 anmäldes 5,200 produkter och innovationer från 57 olika länder till Red Dot Product Design Award.

För mer information om Red Dot: www.red-dot.org

Kontakt:
Patrick Bach
Marketing Director, Atos Medical
patrick.bach@atosmedical.com

Atos Medical
Atos Medical är ett medicinteknikföretag med en världsledande position inom segmentet röst- och lungrehabilitering av patienter som genomgått en laryngektomi (kirurgiskt avlägsnande av struphuvudet). Atos har omkring 450 anställda och är beläget i Hörby och Malmö.

För mer information om Atos Medical: www.atosmedical.com