ATOS ORIGIN GENOMFÖR DE FÖRSTA TESTTÄVLINGARNA INFÖR DE OLYMPISKA VINTERSPELEN I TURIN 2006

Paris, 29 mars 2005 - Atos Origin, ”Worldwide IT-partner” för de olympiska spelen, meddelade idag att man med framgång har genomfört 10 veckors tester av IT-infrastrukturen, i temperaturer under noll och under verkliga förhållanden, inför de olympiska vinterspelen i Turin (10 - 26 februari 2006).

Det är tävlingsadministrationssystemet, informationsspridningssystemet (Info 2006 och kommentatorsinformationssystemet) och den kringliggande infrastrukturen som har testats under 13 vinteridrottstävlingar (både världs- och Europamästerskap) som genomförts på de tävlingsarenor där de olympiska vinterspelen i Turin 2006 ska äga rum. Testerna ingår i Atos Origins globala IT-testprogram och inleddes redan två och ett halvt år före spelen. De är avsedda att pröva såväl styrkan i IT-infrastrukturen som kommunikationen mellan de närmare 700 personerna som ingår i teamen från Atos Origin, organisationskommittén för de tjugonde olympiska vinterspelen (TOROC), tekniska samarbetspartners och frivilliga. Förutom själva förtävlingarna har Atos Origin också testat hur IT-teamet klarar av olika iscensatta krissituationer, till exempel strömavbrott eller nätverksfel. ”Testfasen är ytterst viktig för Atos Origin. Vi måste verkligen få reda på hur IT-systemen och teamen fungerar under press vid riktiga tävlingar. Vi måste kunna tackla problem som att tävlingar skjuts upp på grund av ogynnsamma väderförhållanden, driften av elektroniksystemen i temperaturer under noll grader i snöiga bergsområden och installation av en enorm IT-infrastruktur i tuff miljö, med teknisk utrustning i både början och slutet av skidbackar och hoppbackar, allt detta för att vi ska kunna tillgodose kraven från våra sport- och presskunder”, säger Claude Philipps, Atos Origins programchef för de olympiska vinterspelen i Turin 2006. De 13 testtävlingarna som med lyckat resultat har genomförts är skidskytte, nordisk kombination, backhoppning, konståkning, bob, rodel, skeleton, alpin skidåkning, längdskidåkning, snowboard, freestyle, short track och curling. Resultatsystemen för ishockey och hastighetsåkning kommer att testas senare i år. Atos Origins avtal med Internationella olympiska kommittén (IOC) är det största sportrelaterade IT-avtalet någonsin och det löper över fyra olympiska spel under åtta år: Salt Lake City 2002, genomfördes som SchlumbergerSema, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008, och nu också en förlängning till vinterspelen i Vancouver 2010 och de olympiska sommarspelen 2012. Atos Origin har det främsta ansvaret för informationstekniken på områdena IT-rådgivning, systemintegration, drift, informationssäkerhet och applikationsutveckling för de olympiska spelen. Atos Origin är huvudansvarig systemintegratör för de olympiska vinterspelen i Turin 2006 och leder ett konsortium av mer än 10 tekniska samarbetspartners och leverantörer. Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens vision till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter mer än 46 000 medarbetare i 40 länder. Atos Origin är ”Worldwide IT-partner” för de olympiska spelen och har en kundbas med internationella blue chip-företag inom alla branscher. Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline och Atos Consulting. Mer information finns på företagets hemsida, http://www.atosorigin.com För mer information, kontakta: Emilie Moreau Marie-Tatiana Collombert Telefon: +33 1 55 91 24 74 Telefon: +33 1 55 91 26 33 emilie.moreau@atosorigin.com marie-tatiana.collombert@atosorigin.com