ATOS ORIGIN HAR VALTS TILL RENAULTS ”PREFERRED” PARTNER INOM SYSTEMFÖRVALTNING

Paris – 11 mars 2005 – Atos Origin, ett ledande internationellt IT-tjänsteföretag, har undertecknat avtal med Renault om att utveckla och underhålla den franske biltillverkarens system världen över, och blir därmed ”preferred” partner inom systemförvaltning. Det femåriga avtalet är värt 300 miljoner euro.

Atos Origin har tagit hem ett femårigt avtal, värt 300 miljoner euro, för systemförvaltning hos Renault. Avtalet täcker utveckling och underhåll av systemtillgångar och är en viktig del i den franske biltillverkarens tillväxt- och globaliseringsstrategi. Under avtalstiden kommer Atos Origin att vara Renaults ledande partner när det gäller utveckling och underhåll av applikationer över hela världen, med ansvar för: · Underhållet av mer än 2 000 applikationer på områdena design, utveckling, tillverkning, försäljning och marknadsföring samt efterservice. · Uppgradering av äldre applikationer och utveckling av nya funktioner. · Design av nya applikationer. Att Renault valde Atos Origin grundar sig på företagets branschkunskap, globala sourcing-kapacitet i CMMI-certifierad miljö och dess förmåga att stödja företag oavsett var i världen de är verksamma. Avtalet ska genomföras av Atos Origins servicecenter, främst i Frankrike, Spanien, Brasilien och Indien. Renault kommer genom det här partnerskapet att kunna minska sina utvecklings- och underhållskostnader avsevärt, eftersom processerna moderniseras och relationerna med IT-leverantörer och tjänsteleverantörer optimeras. ”Vi är mycket stolta över att kunna stödja Renault i den strategiska utvecklingen. Renault kommer också att ha stor nytta av Atos Origins internationella räckvidd, vår förmåga att driva storskaliga projekt och vår industriella utvecklings- och underhållsprocess som ska tillgodose deras mål när det gäller förbättrad kvalitet och minskade kostnader,” säger Bernard Bourigeaud, verkställande direktör för Atos Origin globalt. Om Renault Renault är en internationell biltillverkare som har fått global räckvidd genom sitt samarbete med Nissan och genom förvärven av den rumänska biltillverkaren Dacia, och sydkoreanska Samsung Motors. Renault driver med sitt innovativa utbud av bilar och tjänster av hög kvalitet, en strategi för hållbar och ansvarsfull tillväxt. Under närmare 50 år har Renault gjort säkerheten till en grundpelare i sin strategi. Idag kan man ståta med den säkraste samlingen bilar i Europa – inte mindre än sju bilar med fem stjärnor i Euro NCAP krocktester. Renault sysselsätter 132 000 personer världen över. Under 2004 sålde man 2 490 000 fordon och redovisade intäkter på 40,7 miljarder euro och en nettointäkt på 3,5 miljard euro. Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens vision till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 medarbetare i 50 länder. Atos Origin är världsomspännande IT-partner vid de olympiska spelen och bland kunderna finns ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ING, KPN, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Standard Chartered Bank, Telecom Italia, UK Department for Work and Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Mer information finns på företagets hemsida, http://www.atosorigin.com Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline, Atos Consulting. Renault Presskontakt Clément Peltier +33 (0)1 76 84 57 10 clement.peltier@renault.com Atos Origin Presskontakt Marie-Tatiana Collombert +33 (0)1 55 91 26 33 marie-tatiana.collombert@atosorigin.com