Atos Origin implementerar faktureringslösning hos T-Mobile Austria

Stuttgart/Wien, 8 februari, 2005 - Atos Origin har på bara sju månaders tid infört LHS Rating Package 1.2 hos T-Mobile Austria, en ledande österrikiskt leverantör av mobil telekommunikation. Med den här lösningen kan såväl förskotts- som efterskottskunder faktureras med ett enda system. En viktig del i faktureringssystemet är att det också kan användas till framtida 3G-tjänster, till exempel mobil röst- och datakommunikation via UMTS, GPRS och WLAN.

LHS Rating Package 1.2 är en konvergerande lösning för mätning och saldoadministration, och den täcker områdena mobil telekommunikation, fasta nät, 2G, 3G och Internet. ”Produktens breda funktionsutbud innebär att T-Mobile Austria i framtiden snabbare kan införa den senaste generationens tjänster på marknaden. Det kommer att öka kundlojaliteten”, säger Günther Ottendorfer, IT- och teknikchef vid T-Mobile Austria. En avgörande faktor när T-Mobile valde Rating Package 1.2, en ny produkt från det internationellt namnkunniga företaget LHS, var att många av de gamla systemen kunde ersättas när det nya systemet infördes, vilket stärkte den övergripande faktureringslösningen. LHS Rating Package 1.2 integrerades med den befintliga faktureringslösningen, vilket innebär att över två miljoner för- och efterskottskunder kan faktureras på ett enhetligt sätt. Samtidigt minskades driftskostnaderna, vilket avsevärt förbättrade T-Mobile Austrias konkurrenskraft på den stenhårda marknaden för mobil telekommunikation. T-Mobile Austria har sedan 1996 haft ett framgångsrikt samarbete med Atos Origin i fråga om fakturering. På så sätt har Atos Origin fått djupgående insikter i vilka behov den österrikiske mobilleverantören har. Implementeringen av LHS Rating Package 1.2 innebär en avsevärd funktionsförbättring för den befintliga lösningen, och det täcker upp många nya marknadskrav, samtidigt som projektrisken minskar. Funktioner som enhetlig kostnadskontroll, ett brett intervall av prissättningsalternativ, konvergens i tillstånds- och reserveringsfunktionen, innebär också att T-Mobile på ett lyckosamt sätt kan sticka ut från övriga konkurrenter. Atos Origin har 20 års dokumenterad erfarenhet från telekomsektorn och har möjlighet, kunskap och förmåga att leverera globala tjänster. Atos Origin levererar pålitliga end-to-end-lösningar och har en kundbas som täcker de främsta telekomoperatörerna i Europa, till exempel France Telecom, KPN, Vodafone och Telecom Italia. Företagets årliga inkomster från telekombranschen är närmare 1 miljard euro. Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens visioner till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 medarbetare i 50 länder. Atos Origin är ”Worlwide IT-partner” vid de olympiska spelen och bland kunderna finns ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ING, KPN, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Standard Chartered Bank, Telecom Italia, UK Department for Work and Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Mer information finns på företagets hemsida på adressen http://www.atosorigin.com Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline och Atos Consulting. Om T-Mobile Austria T-Mobile Austria är den framgångsrikaste trendsättaren på den österrikiska mobiltelefonmarknaden, och med ungefär 2 miljoner kunder är företaget det bäst etablerade på denna marknad. T-Mobile Austria tillhör T-Mobile International, ett av världens ledande mobiltelefonföretag och helägt dotterbolag till Deutsche Telekom AG. Det står för innovation och dynamik med mesta möjliga fokus på kunden och marknaden. T-Mobile arbetar ständigt för att utvidga och förbättra sitt utbud och sina tjänster. Tack vare koncernens globala varumärke kan T-Mobiles kunder dra nytta av ett brett utbud av produkter och tjänster på internationell och lokal nivå. Om LHS LHS är en ledande leverantör av kundtjänst- och faktureringssystem inom telekom och har mer än 130 kunder på marknaden för trådlös, traditionell och IP-baserad telefoni världen över. Vi skapar innovativa system som ger våra kunder möjlighet att snabbare introducera nya tjänster, tjänster som ökar intäkterna samtidigt som de minskar driftskostnaderna till ett minimum. Våra djupa kunskaper och högklassiga produkter ligger i framkant i fråga om konvergens som stöder hela utbudet av affärsmodeller med dess blandning av förskotts- och efterskottstjänster. LHS har anslutning till världens ledande kommunikationsleverantörer och systemintegratörer och levererar högeffektiva lösningar inom fakturering och kundtjänst. LHS är en oberoende programvaruleverantör (ISV) och har sitt huvudkontor i Frankfurt, Tyskland. Presskontakter: Atos Origin (Tyskland) Nicola Popoff Telefon:+ 49 711 7377 311 E-post: nicola.popoff@atosorigin.com T-Mobile Austria GmbH Manuela Bruck Telefon: 0043-1-79585-6030 E-post: presse@t-mobile.at