Atos Origin moderniserar Barclays banks bankomater

Paris, 21 februari, 2005 – Atos Wordline, ett företag som ingår i Atos Origin gruppen, har fått i uppdrag att modernisera Barclay Frances nätverk av bankomater (ATM), för att dessa skall uppfylla de nya standarderna för EMV och NAC (nya krypteringsregler). En totallösning levererades rekordsnabbt (1 månad) för att komma i fas med EMV-planeringen. Barclay France riktar sig till förmögna privatpersoner och är sedan tidigare kund hos Atos Origin.

Atos Wordline hanterar över 1 000 bankomater (ATM/ABM), vilket är majoriteten av de outsourcade bankomaterna i Frankrike. Atos Worldlines expertis ledde till att man för fem år sedan fick uppdraget att hantera Barclays banks bankomater i Frankrike och Monaco. I slutet av 2004 fick Atos Worldline förtroende av Barclays France - en trogen kund till Atos Wordline och dess globala lösningar – att säkerställa att banken uppfyller de krav som standarderna EMV och NAC innebär, d.v.s. de nya krypteringsregler som ökar säkerheten mellan bankomaterna och styrsystemet för ATM/ABM. Atos Worldline fick uppdraget att modernisera bankomatnätverket och på så sätt minska bankens kostnader. Atos Worldline styrde projektet genom alla viktiga faser: förslag på lämplig utrustning och registrering; platsbesök, installation och uppstart av bankomaterna; tekniskt underhåll och kontroll av verksamheten via en särskild kontroll- och supportenhet. Atos Worldline utbildade också bankens personal på de nya bankomaterna. Barclays France har varit mycket nöjda med Atos Wordlines arbete som gjorde att man kunde uppfylla de krav som EMV ställer - och detta på rekordkort tid (1 månad). Banken har nu en ny, enhetlig utrustning som är kompatibel med de nya standarderna. Wincors bankomater är mer ergonomiska, lättare att uppgradera och har en längre livslängd. Dessutom ser de till att framtida kostnader för övervakning och tekniska uppgraderingar reduceras. Om Barclays Bank Barclays är en internationell finanskoncern som tillhandahåller tjänster inom främst bank, investment banking och kapitalförvaltning. Barclays har över 300 års erfarenhet, finns representerade i över 60 länder och har 76 200 anställda fördelade på 2 916 kontor världen över. I Frankrike har banken funnits sedan 1917 och har idag 40 bankkontor, 110 000 kunder och förvaltar över 7,3 miljarder i tillgångar. Barclays har ett stort utbud av produkter och tjänster för förmögna kunder i Frankrike och uppfattas som en innovativ bank och en av de ledande inom denna kundgrupp. Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens vision till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 medarbetare i 50 länder. Atos Origin är ”Worldwide IT-partner” för de Olympiska spelen och bland kunderna finns ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ING, KPN, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Standard Chartered Bank,Telecom Italia, UK Department for Work and Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Mer information finns på företagets hemsida: http://www.atosorigin.com Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline, Atos Consulting. Atos Worldline är ett företag inom Atos Origin gruppen. En ledande europeisk leverantör av IT-relaterad BPO (Business Process Outsourcing) som levererar tjänster och lösningar för samtliga betalnings- och informationsflöden. Med 2 500 anställda i Frankrike, Tyskland, Österrike och Storbritannien redovisade Atos Worldline en omsättning på cirka 400 miljoner euro under 2003, med sina tre kärnverksamheter: Betalnings- och korthanteringstjänster, CRM-tjänster och Multikanals-kommunikation (Internet- och rösttjänster). Presskontakt: Emilie Moreau Telefon: +33 (0)1 55 91 24 74 E-post: emilie.moreau@atosorigin.com