Atos Origin på rätt väg ett år före de olympiska vinterspelen i Turin 2006

Paris, 10 februari 2005 – Med bara 12 månader kvar till invigningen av de olympiska vinterspelen i Turin 2006 (10 - 26 februari 2006), meddelar idag Atos Origin, Worldwide IT-partner för de olympiska spelen, att man redan har passerat många viktiga milstolpar, däribland färdigställandet av Integration Test Lab, Primary Data Centre och de viktiga IT-applikationerna. Man har också genomfört en lyckad första omgång testtävlingar.

Testlaboratoriet Integration Test Lab, testlaboratoriet, är nu helt taget i drift och det används av Atos Origin och övriga tekniska samarbetspartners för att testa och integrera IT-infrastrukturen, informationssäkerhetssystemen och programvaruapplikationerna för de olympiska spelen. Atos Origin ska också använda den här anläggningen för att utbilda ett team på 250 heltidsanställda IT-experter från Atos Origin och 2 000 IT-anställda (TOROC, partners och frivilliga) som sedan ska sköta IT-systemen på de 28 tävlings- och träningsarenorna. Integration Test Lab har utformats enligt ISO-standard, i samarbete mellan organisationskommittén för de olympiska spelen i TURIN 2006 (TOROC) och Atos Origin. Primary Data Centre Primary Data Center är en annan av de fem nyckelanläggningar som ska tillhandahålla det viktiga IT-stödet under vinterspelen. När datacentrat är helt färdigställt och har fått sin slutliga konfiguration inför spelen, har denna datalagringsanläggning all den bearbetnings- och lagringskapacitet som krävs för att spelens komplexa informationssystem ska fungera. Viktiga applikationer Atos Origins informationssystem har redan levererats helt. Detta system omfattar bland annat tävlingsadministrationssystemet GMS och informationsspridningsystemet IDS (med INFO2006, kommentatorsinformationssystemet CIS, centrallagret och distributionssystemet för tryckt material) och även programvara för tävlingarna. Alla programmen körs nu i verklig skala, vilket framgången med testtävlingarna visade. Testtävlingar Atos Origin har inlett den första omgången med riktiga tester av IT-infrastrukturen. Testerna hålls i samband med Sport Events, förtävlingar, som äger rum på de olympiska tävlingsarenorna. Testerna omfattar tävlingsadministrationssystemet (GMS), informationsspridningssystemen (IDS) och den kringliggande infrastrukturen, alla lika viktiga delar för man ska klara att driva spelen och att få ut tävlingsresultaten. Under det kommande året ska Atos Origin, som leder ett konsortium med 10 teknikpartners, intensivutbilda alla heltidsanställda IT-team och frivilliga. Utbildningen ska handla om policies och rutiner för IT-säkerhet, jobbspecifika frågor och spelens övergripande IT-system. IT-teamet från organisationskommittén för Turin 2006 (TOROC), Atos Origins och övriga partners IT-team ska delta i två tekniska övningar då man ska kontrollera att IT-systemen och IT-teamen är redo när spelen inleds. Enrico Frascari, administrativ teknisk chef för TOROC kommenterar Atos Origins förberedelser för vinterspelen på följande sätt: ”Atos Origin har konsekvent levt upp till våra förväntningar vad gäller de tidsmässiga målen för IT-infrastrukturen som ska stödja de olympiska vinterspelen i Turin 2006. Vi är mycket nöjda med det som Atos Origin presterar.” ”Vi är mycket stolta att kunna meddela att vi mer än ett år före invigningen av de olympiska vinterspelen i Turin har passerat dessa viktiga milstolpar för IT-stödet,” säger Claude Philipps, Atos Origins programchef för de olympiska vinterspelen. Atos Origins avtal med Internationella olympiska kommittén (IOC) är det största IT-avtalet inom sportens värld och det löper över fyra olympiska spel under åtta år: Salt Lake City 2002, drevs som SchlumbergerSema, Aten 2004, Torino 2006 och Peking 2008. Atos Origin har det främsta ansvaret för informationstekniken på områdena IT-rådgivning, systemintegration, drift, informationssäkerhet och applikationsutveckling för de olympiska spelen. Inför de olympiska vinterspelen i Turin 2006 leder Atos Origin, som huvudansvarig systemintegratör, ett konsortium av tekniska samarbetspartners och leverantörer. Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens vision till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 medarbetare i 50 länder. Atos Origin är ”Worldwide IT-partner” för de Olympiska spelen. Mer information finns på företagets hemsida, http://www.atosorigin.com För mer information, kontakta: Emilie Moreau Marie-Tatiana Collombert Telefon: +33 1 55 91 24 74 Telefon: +33 1 55 91 26 33 emilie.moreau@atosorigin.com marie-tatiana.collombert@atosorigin.com