Atos Origin skapar stora kostnadsbesparingar åt Vitens

Utrecht,10 mars 2005 - Efter ett intensivt samarbete med Atos Origin och Atos Consulting blir nu Vitens, Hollands största vattenledningsföretag, det första företaget i Nederländerna som inför mobila SAP-tjänster. På så sätt kan Vitens snabbare och effektivare hantera kundförfrågningar och också uppnå stora besparingar när företagsprocesserna standardiseras vid implementeringen av den mobila SAP-lösningen.

Kortare responstid Tidigare ringde kunderna till Vitens kundservice, som i sin tur meddelade planeringsavdelningen. Därefter fick serviceteknikern en arbetsorder och kunde ge sig iväg och utföra arbetet. Nu har den här proceduren ersatts med en GPRS-baserad mobil tjänst. Teknikern tar emot och bearbetar arbetsordern på en bärbar dator i sitt servicefordon, där det också finns en ruttplanerare och en digital karta över ledningsnätet. Han eller hon kan sedan åka direkt till kunden. Detta sparar tid, vilket innebär att man kan hinna med fler kunder per dag. På den automatiska arbetsplaneringen i det nya systemet kan kundserviceavdelningen se vilka tekniker som är tillgängliga i området och kan informera kunden när en tekniker kan komma. Med systemet SAP CRM Mobile Field Service 4.0 kan man dessutom spåra status för varje kundförfrågan. Stora kostnadsbesparingar Antalet administrativa uppgifter kan minskas till ett minimum, och uppgifterna som teknikern matar in i systemet ger information som sedan analyseras för att förbättra ekonomi-, logistik- och inköpsprocesserna. Allt detta leder till stora kostnadsbesparingar i hela företaget. De totala investeringarna i en ny mobil IT-infrastruktur har en återbetalningstid på ungefär 2,5 år och redan nu är kostnadsbesparingarna 32 miljoner euro. Under en omfattande testfas har det visat sig att den trådlösa GPRS-tekniken fungerar helt enligt Vitens önskemål. Dessutom har kundtillfredsställelsen ökat och även teknikerna är mycket nöjda med den nya arbetsmetoden. Jan Nelissen, Programme Manager hos Vitens säger: ”Kvaliteten på den ekonomiska informationen har förbättrats mycket snabbt. De löpande kostnaderna har minskat avsevärt och de gamla systemen har ersatts med en företagsomfattande IT-lösning som hör till de bästa på marknaden. Det är med den här IT-infrastrukturen som vi ska kunna nå vårt mål att bli bäst och uppnå VEWIN:s* kvalitetsstandard.” Jan Willem van Lummel, Project Manager hos Atos Consulting säger: ”När nya applikationer ska införas krävs det mycket kreativitet och uthållighet, eftersom man stöter på alla möjliga och oväntade problem. Om ett projekt ska kunna genomföras med lyckat resultat, krävs att förhållandet till kunden är mycket gott, vilket är fallet med Vitens som vi har ett verkligt partnerskap med." Vitens bildades genom sammanslagningen av tre företag 2002: Nuon Water, Waterbedrijf Gelderland och Overijssel Waterleidingmaatschappij. Detta ledde till att SAP infördes som ERP-system i hela företaget. Sammanslagningen av tre olika ERP-system (Enterprise Resource-Planning) till ett enda gav många fördelar: bättre integrering, kvalitet och tillförlitlighet i företagsprocesserna, till lägre kostnader. ### * VEWIN är den holländska sammanslutningen av vattenföretag Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens visioner till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 medarbetare i 50 länder. Atos Origin är världsomspännande IT-partner vid de olympiska spelen och bland kunderna finns ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ING, KPN, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Standard Chartered Bank, Telecom Italia, UK Department for Work and Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Mer information finns på företagets hemsida på adressen http://www.atosorigin.com Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline, Atos Consulting. Atos Consulting är en ledande leverantör av konsulttjänster inom företag, process och teknik. Med över 2 500 anställda globalt, ligger fokus på att tillhandahålla beprövade och praktiska lösningar för telekom, tillverkningsindustri, finansiella tjänster och den offentliga sektorn. För mer information, kontakta: Marianne Hewlett, Senior Vice President Global Marketing Communications Telefon: +31 30 299 2006 e-post: marianne.hewlett@atosorigin.com