Central Trains rullar ut mobilt informationssystem som har utvecklats av Atos Origin

London, 3 mars 2005. Atos Origin, ett ledande internationellt IT-tjänsteföretag meddelade idag att Central Trains, som första järnvägsoperatör, nu introducerar den nya handhållna mobila informationstjänsten för stationspersonal.

Med Atos Origins mobila informationssystem får stationspersonalen tillgång till helt uppdaterad och exakt information i en handburen pocket PC. Det innebär att passagerarna kan få bättre information om ankomst- och avgångstider för tågen, om spårändringar och tidtabeller i allmänhet. Systemet har utformats för att ge snabbare tillgång till den information man söker. Stationspersonalen kan till exempel hitta nästa tåg till en viss station utan känna till stoppen för alla tåg. ”Detta är verkligen goda nyheter för alla tågresenärer,” säger Tony Brown, Nätverkschef hos Central Trains. “Information är en avgörande faktor när det gäller att tillhandahålla tågservice av högsta kvalitet. Detta har Atos Origin insett och de har utformat ett mobilt informations-system som gör det möjligt för vår personal att sköta sitt jobb bättre, vilket i sin tur ger nöjdare kunder.” Sammanlagt har 81 handburna datorer delats ut till stationspersonal i Nottingham, Worcester Foregate Street, Worcester Shrub Hill, Birmingham New Street, Birmingham Snow Hill, Solihull och Walsall. Stationspersonalen i Nottingham har just avslutat sin utbildning och använder redan sina pocket-PC. Övriga stationer kommer att följa efter nästa månad. “I dagens affärsmiljö blir det allt viktigare att ha tillgång till tillförlitlig och exakt information när man är på resande fot,” säger Tony Lacy, strategichef för transporter hos Atos Origin. “Om de anställda får tillgång till omfattande information och resurser även när de befinner sig utanför sitt kontor, kan verksamheten bli mycket effektivare och kundservicen avsevärt mycket bättre.” Som en del i projektet har Atos Origin installerat trådlösa LAN som ytterligare ska bidra till servicen på stationen i Nottingham och på två av stationerna i Birmingham. På övriga stationer används GPRS-teknik. Det finns GPRS också i Birmingham och Nottingham, så att enheterna ska kunna användas även på andra ställen än på plattformarna, till exempel om stationen skulle behöva utrymmas. Den handburna informationstjänsten kompletterar AVANTIX™ Mobile, en omfattande mobil lösning som har utvecklats av Atos Origin. ### Om Atos Origin Atos Origin är en internationell leverantör av IT-tjänster. Verksamhetens mål är att omvandla kundens vision till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och infrastrukturtjänster. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 medarbetare i 50 länder. Atos Origin är ”Worldwide IT-partner” för de Olympiska spelen och bland kunderna finns ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ING, KPN, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Standard Chartered Bank,Telecom Italia, UK Department for Work and Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Mer information finns på företagets hemsida, http://www.atosorigin.com Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline, Atos KPMG Consulting och Atos Odyssée. Om Central Trains Central Trains är ett av Storbritanniens största järnvägsföretag och driver ett omfattande järnvägsnät i Midlands. Central erbjuder snabba och täta turer med lokala tåg, och fjärrtågsresor från Midlands till södra Wales, de nordvästra delarna av landet, East Anglia och östkusten. Central Trains tjänster är en integrerad del av det brittiska järnvägsnätet – med anslutningar till 19 av för närvarande 25 järnvägsoperatörer. Central Trains tillhandahåller varje dag 1 323 tjänster, 115 000 passagerarresor och kör drygt 95 000 km. Förra året transporterade Central Trains över 38 miljoner passagerare, vilket är 2 miljoner fler än året innan. I västra Midlands drivs tågtrafiken i storstadsområdet under avtal med West Midlands Passenger Transport Executive, CENTRO. För mer information, kontakta: Caroline Crouch E-post: caroline.crouch@atosorigin.com