Combitech Consortium överklagar till Regeringsrätten

STOCKHOLM, 10 mars 2005, Combitech Consortium bestående av Kapsch Trafficom, Atos Origin och Transurban, meddelar idag att man beslutat att lämna in överklagan till Regeringsrätten för att pröva kammarrättens dom.

Combitech yrkar att Regeringsrätten ska fatta ett interimistiskt beslut att upphandlingen inte får avslutas förrän Regeringsrätten har prövat frågan i sak. Vidare yrkar Combitech att Regeringsrätten skall meddela prövningstillstånd och därefter pröva frågan om upphandlingens laglighet. Combitechs överklagan omfattar sammanfattningsvis följande frågeställningar som man anser Regeringsrätten bör behandla; · Har Vägverket brutit mot regelverket i lagen om offentlig upphandling? · Har kammarrätten gjort en korrekt bedömning av Vägverkers förfrågningsunderlag och Combitechs anbud? · Har kammarrätten tillämpat svensk och EG-rättslig lag och praxis korrekt? · Är svensk lag förenlig med EG rätten? · Har Combitech orsakats skada på grund av Vägverkets agerande? Combitechs tydliga uppfattning är att det system som Combitech erbjöd Stockholms Stad/Vägverket var det system som bäst uppfyllde Stockholms Stad/Vägverkets behov. Combitechs system har installerats och varit i framgångsrik drift på flera platser i världen, bland annat i Melbourne City Link. Kammarrätten menar att Combitechs anbud inte levde upp till skallkraven. Combitech menar att anbudet uppfyllde alla de krav som Stockholm Stad/Vägverket efterfrågade. Combitechs erbjudande innehöll delleveranser som ett tillägg till det slutliga efterfrågade leveransprovet och provdriften av systemet. Erbjudande var baserat på tidigare erfarenheter från likartade projekt, allt för att slutleveransen skulle uppfylla de kvalitetskrav som Stockholm Stad/Vägverket efterfrågade vid den tekniska upphandlingen. Syftet med överklagan är helt enkelt att få saken prövad och om det är möjligt för Stockholm Stad /Vägverket att driva igenom projekt av denna magnitud på olagliga grunder i upphandlingen. Combitech menar att lagen om offentlig upphandling inte efterlevts och att man dessutom inte följt det regelverk som finns. Det är för oss på Combitech viktigt att utreda sakfrågan. Det handlar om att lagar och förordningar är till för att följas av samtliga i Sverige, utan undantag. Om Kapsch TrafficCom: Kapsch TrafficCom AB (f.d. Combitech Traffic Systems) är marknadsledande i världen med tredje generationens system för helautomatiska vägtullar som idag används av 4 miljoner bilister världen över. Verksamheten startade redan i början på 90-talet, då med nuvarande Saab Aerospace som ägare Vägtullsystemen marknadsförs under varumärkena PREMIDÒ och COMBITECH och följer den föreslagna CEN-standarden för denna typ av system. Kapsch TrafficCom AB har huvudkontor i Jönköping samt dotterbolag i Melbourne (Australien), Kuala Lumpur (Malaysia) och Santiago (Chile) samt säljkontor i Johannesburg (Sydafrika). Företaget har 105 anställda och omsatte under 2002 över 300 MSEK. Företaget ingår sedan våren 2000 i den österrikiska koncernen Kapsch AG. Om Atos Origin: Atos Origin är ett internationellt IT-tjänsteföretag som förvandlar kundernas visioner till resultat med hjälp av konsulttjänster, systemintegration och utkontrakteringstjänster. Företaget har en årlig omsättning på mer än 5 miljarder euro och 47 000 anställda i 50 länder. Atos Origin är global IT-partner och systemintegratör för Olympiska Spelen i Athen 2004, Turino 2006 ,Peking 2008 och har bland annat kunder som ABN AMRO, Akzo-Nobel, Alstom, BNP Paribas, BP, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ICI, ING, KPN, Lucent, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi, Aramco, Schlumberger, Shell, Telecom Italia, UBS, UK Department for Work & Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Atos Origin är noterat på den franska börsen (the Paris Euronext Premier Marché) under namnen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline, Atos KPMG Consulting och Atos Odyssée. Om Transurban: Transurban (www.transurban.com.au) är en internationell pionjär inom utveckling och drift av avancerade elektroniska vägavgits-system. Företaget, som är börsnoterat i Australien, ledde den internationella utvecklingen inom detta område i och med öppningen av Melbourne City Link, en 22 km lång motorväg i stadsmiljö genom de centrala delarne av Melbourne. Transutban har också nyligen erhållit kontraktet för Westlink M7, som är en 39 km lång ringled väster om Sydeny och som finansieras med privata pengar som återbetalas med hjälp av vägtullar. ________________________________________________________________ För ytterligare information kontakta: Carolina Lönn, Jur. Kand, Mobil: +46 733 75 9812 Urban Bûlow, Kapsch TraffiCom, General Manager, +46 36 290 1510 Jörgen Rasmussen, Atos Origin, VD, +46 708 51 55 55 Jonas Ågren, + 46 705 711 872