Atria innehar 98,6 procent av aktierna och rösterna i Sardus efter budets slutliga anmälningsperiod

Report this content

Detta pressmeddelande får inte direkt eller indirekt offentliggöras, publiceras eller distribueras i USA, Kanada, Australien, Japan eller annat land där sådan åtgärd förutsätter registreringsåtgärder eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt. Erbjudandet riktar sig ej till personer i dessa länder eller till personer i något annat land vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.

Pressmeddelande, 16 april 2007

Den 19 februari 2007 offentliggjorde Atria Koncern Abp, genom sitt indirekt helägda dotterbolag Atria Meat & Fast Food Aktiebolag (”Atria”) ett offentligt kontanterbjudande (”Erbjudandet”) på 115 kr per aktie till innehavarna av aktier i Aktiebolaget Sardus (publ.) (”Sardus”). Erbjudandet var ovillkorat och rekommenderades av styrelsen i Sardus.

Den förlängda anmälningsperioden för Erbjudandet avslutades den 13 april 2007. Redovisning av likvid avseende aktier som lämnats in under den förlängda anmälningsperioden kommer att ske omkring den 19 april 2007. Totalt har 1 801 938 aktier, motsvarande 17,2 procent av aktiekapitalet och röstetalet i Sardus efter full utspädning, lämnats in i Erbjudandet. Utöver aktierna förvärvade inom ramen för Erbjudandet har Atria förvärvat totalt 8 214 200 aktier på marknaden, motsvarande 78,5 procent av aktiekapitalet och röstetalet i Sardus efter full utspädning. Samtliga förvärv av aktier har skett till 115 kr per aktie. Därtill har Atria förvärvat 297 750 teckningsoptioner i Sardus, motsvarande 2,8 procent av aktiekapitalet och röstetalet i Sardus efter full utspädning. Sammanlagt innehar Atria 10 016 138 aktier och 297 750 teckningsoptioner i Sardus, motsvarande 98,6 procent av aktiekapitalet och röstetalet i Sardus efter full utspädning.

Atria har beslutat att inom kort inleda tvångsinlösen av resterande aktier i Sardus. Sardus styrelse har den 13 april 2007 ansökt om avnotering av Sardus-aktien från Stockholmsbörsen. Atria kan komma att förvärva ytterligare aktier i Sardus på marknaden.

Helsingfors, den 16 april 2007 Stockholm, den 16 april 2007
Atria Group Plc Atria Meat & Fast Food Aktiebolag
Styrelsen Styrelsen

Frågor kan tillställas:
Christer Åberg, Verkställande Direktör Atria Sverige Aktiebolag samt Atria Meat & Fast Food Aktiebolag

Matti Tikkakoski, Verkställande Direktör Atria Group Plc
Denna information skickades av Cision http://newsroom.cision.com
Följande filer finns att ladda ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=425035&fn=wkr0001.pdf Pressmeddelandet i pdf