Atria värderar Swedish Meats till 3,3 miljarder

11 december 2006

Atria värderar Swedish Meats till 3,3 miljarder

Det börsnoterade finska företaget Atria preciserar nu sitt två veckor gamla bud på den svenska köttkoncernen Swedish Meats samt erbjuder Swedish Meats ägare ett alternativ med än högre inflytande.
Atria önskar ett upp till ett 20%-igt delägarskap i Swedish Meats övriga verksamhet där slakt- och styckningen är den viktigaste delen. Det totala värdet för denna del har Atria värderat till 2 miljarder kronor. Detta innebär att Atrias bud är baserat på ett totalvärde för Swedish Meats på 3,3 miljarder.
Som tidigare erbjuds 1,3 miljarder för Swedish Meats division med charkprodukter.
– Vi ser delägarskap som en viktig framgångsfaktor både för Atria och för Swedish Meats och har därför i dag förtydligat vårt erbjudande ytterligare. Genom ett nära samarbete kan vi dels skapa stora synergieffekter, dels utveckla bolagen till konkurrenskraftiga aktörer inom Östersjöregionen, säger Christer Åberg, VD för Lithells som är Atrias svenska dotterbolag.
– Detta partnerskap kommer att ytterligare förstärka Swedish Meats som den ledande och modernaste leverantören av förstklassigt svenskt kött till marknaden.
I budet den 28 november erbjöds ett samgående mellan Lithells och Swedish Meats olika varumärken för förädlade produkter (bland annat Scan).
Atria presenterar nu även ett alternativ till viktning av aktierna. Omviktningen innebär ett större röstetal i Atria Koncern Abp. Atria erbjuder i alternativet 10,8 procent av aktiekapitalet och 10,8 procent av rösterna (mot tidigare 5,6%).
– Vi tror verkligen på detta partnerskap och vi värderar därmed Swedish Meats högst. Vi är övertygade om att vi som ägare av varumärkena, och som delägare och aktiv partner i den övriga verksamheten, har mycket att bidra med som gynnar de svenska bönderna, alltså ägarna och leverantörerna till Swedish Meats, säger Christer Åberg.
Atrias förslag innebär bland annat följande:
- Swedish Meats säljer sin charkverksamhet för 1,3 miljarder och får betalt både i kontanter (851 miljoner kronor) och i aktier i Atria Koncern Abp.
- Atria värderar Swedish Meats övriga verksamhet där slakt- och styckningsverksamheten är den betydande delen till 2 miljarder och önskar här ett delägarskap på 20%.
- Swedish Meats får ett större inflytande i det nya ägarbolaget både genom styrelserepresentation, högt röstetal (10,8% av rösterna i det nya alternativet) samt genom fortsatt majoritet i den övriga verksamheten inklusive slakt- och styckningsföretaget.
I Sverige – Christer Åberg, VD Lithells AB, 070 390 61 00
I Finland – Matti Tikkakoski, CEO Atria Group, +358 502 582

Atria Koncern Abp är ett modernt livsmedelsföretag som snabbt blir allt mer internationellt. Produktmärkena är Atria, Duke´s, Forssan, Lithells, Sibylla, Grillköket, Pit-Product, Maks & Moorits och Vilniaus Mesa. Atriakoncernens omsättning är ungefär 980 milj. euro. Den svenska andelen av omsättningen utgör över 314 milj. euro. Antalet anställda är över 5000 personer. De största produktionsbolagen inom Atriakoncernen är Atria Oy, Liha ja Säilyke Oy, Lithells AB, Pit-Product, AS Valga Lihatööstus samt UAB Vilniaus Mesa. Atriakoncernen är Finlands största företag i köttbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen.

Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=339231&fn=wkr0001.pdf Pressmeddelandet i pdf