Atria Foodservice kan stolt presentera finalisterna i Årets Sous Vide-kock 2014

För andra året i rad anordnar Atria Foodservice tävlingen Årets Sous Vide-kock som riktar sig till alla yrkesverksamma kockar. Under hösten har tävlingsbidrag skickats in där huvudråvaran har varit en produkt ur Lithells Sous Vide-sortiment.  De bästa bidragen har valts ut och de tre finalisterna till finalen på Restaurangexpo den 29 januari i Malmö är nu utsedda.

Finalister 2014!

Amadeus Frick från Sofiero Slottsrestaurang, Helsingborg En rookie i tävlingssammanhang

Daniel Pembert från Malmö mässrestauranger Medlem i Skåne Kulinar, Semifinal i Årets kock 2005

Jacob ker Lamb från Brasserie Le Rouge Tredje plats i Årets unga kock 2011

- Det har varit ett hårt men roligt arbete att utse finalisterna utifrån fantastiskt kreativa och fint komponerade bidrag. Det känns tydligt att tävlingen börjar nå ut till fler kockar och att det finns ett stort intresse och engagemang kring att vara med, säger Håkan Emilsson, Aktivitets- och inspirationschef på Atria Foodservice

Finalen går av stapeln på Restaurangexpo, Malmömässan den 29 januari kl 10.00. Konferencier är Jesper Aspegren och en jury på plats utser en vinnare, som kan köra hem i en svart Smart Car. De tävlande startar med 10 minuters mellanrum och har 1 timme på sig att tillaga en rätt utifrån den än så länge hemliga varukorgen.

– Vi vill ha mycket publik som hejar fram finalisterna. Så varmt välkomna att besöka finalen. Då kan man även passa på att smaka på nyheterna i vårt Sous Vide sortiment i monter F 02, säger Maria Adolfsson, Produktchef på Atria Foodservice.

För mer information
Frågor rörande tävlingen hänvisas till Håkan Emilsson – Aktivitets- och inspirationschef på Atria Foodservice, hakan.emilsson@atria.se, Tfn: 010 482 39 33

Frågor rörande Sous Vide hänvisas till Maria Adolfsson, produktchef för korv och Sous Vide på Atria Foodservice, maria.adolfsson@atria.se, Tfn: 010 482 39 89

Om Atria Foodservice
Atria Foodservice ingår i Atria Scandinavia, ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle.

Om Sous vide
Atria Foodservice var först med att introducera sous vide produkter på den svenska marknaden redan 1979. Idag innehåller sortimentet 32 olika fläsk-, nöt-, lamm- och viltprodukter. Den skonsamma tillagningen ger ett saftigt och mört kött och man får mindre svinn av vätska. Med sous vide produkter sparar du även såväl tid som energi. Att det är enkelt med sous vide och att man som kock sparar tid är den största anledningen till att kockar inom den privata sektorn använder sous vide produkter i köket – visar vår senaste kategoristudie

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost. Atria Scandinavia har ca 1 100 anställda, 10 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,4 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med ca 5 500 anställda och en omsättning på 12 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Group är även verksamt i Ryssland och Estland.

Det har varit ett hårt men roligt arbete att utse finalisterna utifrån fantastiskt kreativa och fint komponerade bidrag. Det känns tydligt att tävlingen börjar nå ut till fler kockar och att det finns ett stort intresse och engagemang kring att vara med.
Håkan Emilsson, Aktivitets- och inspirationschef på Atria Foodservice