Atria Scandinavias anläggning i Danmark är godkänt för export av värmebehandlade charkprodukter till Kina

- Exportmöjligheter för miljontals kronor väntar vår anläggning i danska Horsens.

Vår anläggning i danska Horsens, som producerar salami och korv under varumärket 3-Stjernet, har blivit godkända att exportera värmebehandlade charkvaror till Kina. Den danska fødevareministern (Minister for Food, Agriculture and Fisheries) Dan Jørgensen spår att exportöverenskommelsen betingar ett totalt värde av 250 miljoner danska kronor (drygt 300 MSEK) medan danska Jordbruksverket tror på betydligt högre belopp än så.

Överenskommelsen innebär att 3-Stjernet tillsammans med två andra danska anläggningar blir först i världen med att exportera värmebehandlade charkprodukter till Kina.

3-Stjernet har deltagit i exportförhandlingar tillsammans med de danska myndigheterna under de senaste sex åren. På grund av en hög och jämn produktkvalitet samt utmärkta kvalitets- och kontrollsystem hos 3-Stjernet har nu exportgodkännandet beviljats.

Vi är mycket stolta över att ha blivit utvalda som en av bara tre produktionsenheter i världen att få tillstånd att exportera värmebehandlade charkprodukter till kinesiska konsumenter. Överenskommelsen ger oss en unik möjlighet att komma in på den kinesiska marknaden, som ju är väldigt spännande och intressant” förklarar 3-Stjernets VD, Anders Laursen.

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Lönneberga, Ridderheims och 3-Stjernet med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle. Atria Scandinavia har ca 1 100 anställda, 9 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,4 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med ca 5 500 anställda och en omsättning på 12 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Group är även verksamt i Ryssland och Estland.