Grillsommar med Lithells- åtta smakrika korvnyheter för grillen!

Vi svenskar gillar att grilla korv och de senaste årens korvtrend gör att utbudet på korvar har blivit otroligt varierat och spännande. Lithells har därför bestämt sig för att ägna våren och sommaren åt att grilla just korv! I sortimentet ingår flera smakrika korvar och genom sin amerikanska grillbricka tar Lithells greppet om nordamerikanska smaker, helt på konsumenternas begäran.

– Vi har tagit fasta på konsumenternas önskemål inför årets grillsommar. Bland nyheterna finns därför en amerikansk grillbricka. Vi har gjort flera tester och det visade sig att vi svenskar är väldigt nyfikna på nordamerikanska smaker, säger Joakim Wictorin, Produktchef för Lithells.

På grillbrickan finns tre olika korvar med smaker hämtade från USA. Kansas är kryddad med rödpeppar och lök, Real Smokey Texas har en rökig hickorysmak och Memphis är kryddad med timjan och paprika. De nordamerikanska korvarna har en kötthalt på 77 %. Eftersom intresset för just kryddkorvar ökar lanserar Lithells även en klassisk grillbricka med grillkorv, minichorizo och chilikorv.

I grillsortimentet ingår dessutom klassiska grillkorvar, wienergrill, en lite starkare chorizo och en nötköttskorv. Sist men inte minst, grillsnurran. Korven som både fått en utmärkelse vid chark-SM och som blivit något av en favorit hos många var en självklar produkt även i årets sortiment.

– Grillsnurran har funnits med ett par år nu, men den är mycket omtyckt och därför har vi den kvar. Extra kul är att grillsnurran utvecklades från en idékampanj vi hade med våra medarbetare på Atria! Varje vår och sommar handrullar vi flera ton grillsnurror. Det är en mycket smakrik produkt, men inte stark, och därför passar den perfekt för alla familjer. Kul form dessutom! säger Joakim Wictorin.

Lithells börjar sin grillsommar vecka 13, då produkterna är på väg ut i butik och årets grillkampanj kör igång. Kampanjen finns på www.lithells.se

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Wictorin, Produktchef Lithells, Tfn: 010-482 31 31
joakim.wictorin@atria.se
Sara Andersson, Kommunikationschef, Atria Scandinavia, Tfn: 070-685 08 66 sara.andersson@atria.se

Lithells grillsortiment 2012!

Amerikansk Grillbricka 600 g (6 korvar)
Tre olika sorters korvar, inspirerad av nordamerikansk kultur;
- Kansas (rödpeppar & lök)
- Real Smokey Texas (rökig hickory smak)
- Memphis (timjan & paprika)

Klassisk Grillbricka 565 g (9 korvar)
Mild, mellan och extra heta korvar.
- Grillkorv, original
- Minichorizo, rökt chili & mynta
- Chili, extra het

Grillsnurra 230 g
Välkryddad god korv med grov struktur

Chorizo 400 g (4 korvar)
Klassisk Chorizo

Klassisk Wienergrill 650 g (10 korvar)
Wienerkorv för grillen

Nötgrill 240 g (3 korvar)
Pepparkryddad nötköttskorv

Klassiska Grillkorvar 480 g (4 korvar)
Mild och god smak!

Klassiska Grillkorvar 960 g (8 korvar)
Mild och god smak

Alla Lithells grillkorvar är naturligt fria från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein.

Lithells ingår i Atria Scandinavia, ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att skapa Skandinaviens mest framgångsrika och spännande matföretag.

Atria Scandinavia har ca 1200 anställda, 10 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,4 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Abp med ca 5 500 anställda och en omsättning på 12 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Abp är även verksamt i Ryssland och Estland.