Marcus Nemrin blev Årets Sous Vide-kock 2013!

Vinnaren av Årets Sous Vide-kock 2013 är utsedd! Stort Grattis till Marcus Nemrin på Sofiero Slott utanför Helsingborg. Den spännande finalen ägde rum på Restaurangexpo, Kistamässan. Strax efter klockan 13.00 var finalen avgjord.

– Det var verkligen högt tempo i köken. Vår konferencier Steffo Törnquist ledde fram finalen på ett fantastiskt underhållande sätt och fick fram det bästa hos de tävlande, berättar Maria Adolfsson Kategoriechef för Lithells sous vide.

Finalisterna Marcus Nemrin, Per-Gunnar Hansson och Peter Danek fick en hemlig råvarukorg att jobba med under 1 timme. Råvarukorgen bestod bl av renstek av ytterlår sous vide, mörk köttfond/kycklingfond, betor och olika sorters kål, svamp, lök och citrusfrukter.

Vinnarrätten blev: Portvinsglaserat renytterlår med kvitten och svartkål, champinjonsås och brynt smör med pepparrot.

Juryn, bestående av Marco Baudone, Jonas Ålund och Mattias Larsson, motiverade valet av vinnare så här: "En mycket fin hantering av köttet, bra harmoni på tallriken och ett fint hantverk gjort med mycket glöd och passion."

Marcus Nemrin tog emot nycklarna till en SMART-car. Alla finalister fick en kniv från Global, varsin kockrock från Segers samt Steffo Törnquists bok "Steffos spritbibel".

Atria Foodservice tackar alla som var på plats och hejade fram vinnaren! Vi ses på nästa final av Årets Sous Vide-kock 2014!

För mer information om tävlingen kontakta:
Håkan Emilsson, Atria Foodservice, Tfn: 010 482 39 33,
hakan.emilsson@atria.se

Läs gärna mer om finalen på vår tävlingsblogg: http://aretssousvidekock2013.blogspot.se/

Maria Adolfsson, Kategorichef sous vide