Attana och ExpreS[2]ion Biotech har tecknat utvecklings och leveransavtal

Attana AB (”Attana”) tillkännager härmed att de har tecknat ett avtal om huvudsakliga villkor avseende utveckling och leverans av nya proteiner från ExpreS2ion Biotechnologies ApS (“ExpreS2ion"). Det första proteinet kommer att vara det ExpreS2ion-producerade SARS-CoV-2 spik- och receptorbindningsdomän (RBD)-antigen som används i ExpreS2ions COVID-19 vaccinprogram. Attana kommer nu att kunna erbjuda sina AVA-kunder detta och andra framtida ExpreS2ion-proteiner. Parterna delger inte avtalets kommersiella villkor.

I början av juni meddelade ExpreS2ion att ett COVID-19-vaccin baserat på kapsidvirusliknande partiklar (cVLP) som utvecklats av ExpreS2ion och dess samarbetspartner AdaptVac, visat en mycket hög grad virusneutralisering av SARS-CoV-2 i en mus-modell, och därmed nått en viktig preklinisk milstolpe före schemat.

Attana, som biståt i utvecklingen av vaccinet, utförde olika studier med det nya ExpreS2ion-proteinet i den nyligen lanserade Attana Virus Analytics plattformen (AVA). Genom att immobilisera receptorbindningsdomänen (RBD) för SARS-CoV-2-spikproteinet (utvecklat av ExpreS2ion) och anti-IgG-antikroppar identifierade AVA framgångsrikt:

1. Graden av icke-specifikt immunsvar

2. Relativ koncentration av specifika antikroppar

3. Kvaliteten av specifika antikroppar

4. Relativ koncentration av SARS-CoV-2 IgG-antikroppar

Baserat på dessa framgångar har parterna nu överenskommit kring de kommersiella villkoren för ett utvecklings- och leveransavtal som säkerställer tillgång av detta och andra ExpreS2ion-producerade proteiner till Attanas kunder.

ExpreS2ions VD Bent Frandsen kommenterar:

”Det är lovande att vi nu kan öka tillgängligheten och tillämpningsområderna för vårt SARS-CoV-2-antigen och andra ExpreS2ion-producerade proteiner genom detta avtal med Attana. Detta kommer förhoppningsvis att öka attraktionskraften inom diagnostiksektorn för båda företagen. Baserat på de framgångar vi nått med AVA-plattformen i vårt COVID-19 vaccinprogram, är det också av intresse för oss att fördjupa relationen med Attana i vår ambition att ytterligare bredda och växa vår projektpipeline.”

Attanas VD Teodor Aastrup kommenterar:

”AVA-plattformen i kombination med det nya SARS-CoV-2-antigenet som utvecklats av ExpreS2ion har visat sig ge värdefulla insikter om immunresponsen mot COVID-19. Efter att ha arbetat tillsammans med ExpreS2ion under de senaste månaderna är vi glada att idag tillkännage detta avtal och ser fram emot att tillsammans utveckla ytterligare nya proteiner för att bredda applikationsområdena för vår AVA-plattform.”

Om ExpreS2ion

ExpreS2ion Biotechnologies ApS är ett helägt dansk dotterbolag till ExpreS2ion Biotech Holding AB med företagsregistreringsnummer 559033-3729. ExpreS2ion har utvecklat en unik teknikplattform, ExpreS2, för snabb och effektiv icke-klinisk utveckling och produktion av komplexa proteiner för nya vacciner och diagnostik. ExpreS2 valideras regelbundet för klinisk leverans. Plattformen innehåller funktionellt modifierade glykosyleringsvarianter för förbättrad immunogenicitet och farmakokinetik. Sedan 2010 har företaget producerat mer än 300 proteiner och 40 virusliknande partiklar (VLP) i samarbete med ledande forskningsinstitutioner och företag. Sedan 2017 utvecklar ExpreS2ion nya VLP-baserade vacciner genom sitt joint venture AdaptVac ApS. För ytterligare information, besök www.expres2ionbio.com och www.adaptvac.com.

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in-vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com