Attanas deltagande vid “15th IZI Conference”: Changing the paradigm, Novel Technologies in Molecular Biology meets Cancer Therapy

16-18 september gick konferensens “Changing the paradigm, Novel Technologies in Molecular Biology meets Cancer Therapy” av stapeln i Löwstein utan för Stuttgart. Attana gav presentationen ”Predicting in vivo interactions” där framgångsrika exempel på hur Attanas teknik använts inom cancerforskning visades.

Fokus för konferensen var hur olika tekniker kan användas vid forskning och utveckling inom cancerområdet och i synnerhet med avseende på 3R, Replacement, Reduction, och Refinement av djurförsök. Attanas teknik passar väl in i det konceptet och vi hade flera intressanta diskussioner om applicering av bolagets teknik.

Konkreta resultat från konferensen är att vi kommer att stärka samarbetet med vår kund vid universitetet i Stuttgart, institutionen för cellbiologi. De samarbetar med ca 10 biotechbolag som utvecklar terapeutiska antikroppar mot cancer. Här ser vi en bra potential att öka försäljningen till institutionen direkt, samt nyförsäljning till de biotechbolag som samarbetar med institutionen. Vidare träffade vi ett antal potentiellt nya kunder. Avslutningsvis presenterades även en poster från Virologiska institutet, Universitätsklinikum Freiburg med fokus på utveckling antikroppar mot Cytomegalovirus, en form av herpesvirus. I Västeuropa har ca 70% av den vuxna befolkningen haft viruset, men är det är endast alvarlig för individer med nedsatt immunförsvar och foster hos gravida kvinnor. Attanas immunprofiler är av stort intresse för deras utveckling av terapeutiska antikroppar mot detta virus.

En bild som visar text, Anslagstavla, inomhus, person

Automatiskt genererad beskrivning

Teodor Aastrup