Attanas Immunitetsprofiler för Mpox och en effektiv användning av begränsade resurser

Under helgen har vi fått flera frågor om Attanas immunitetsprofiler och deras potentiella tillämpningar för det ökade antalet personer som smittats av Mpox.

Attanas immunitetsprofiler är generiska i den meningen att den enda nödvändiga förändringen mellan immunitetsprofiler för olika patogen är antigen specifikt för det aktuella patogenet ( i detta fall Mpox viruset) som sätts på sensorytan. Därför skulle det vara en snabb process att ha en immunitetsprofilanalys för Mpox igång.

Mpox-immunitetsprofilen kan användas för att bestämma skyddet mot Mpox för individer och grupper. Med tanke på att det verkar som att vaccin för närvarande är en begränsande resurs, skulle fördelen med immunitetsprofilering vara optimal distribution av vaccin i de berörda zonerna för att minimera spridningen genom att tilldela vaccinet till de personer som behöver det och inte spendera det på redan skyddade individer.

I Sverige och andra europeiska länder skulle troligen den närmaste tillämpningen vara att kontrollera tidigare vaccinerade personer och rekommendera extra doser. Enligt vad vi har hört vi i Sverige vaccinerat person äldre än 50 år i deras ungdom. Det är dock oklart hur många vaccindoser som skulle behövas för att återaktivera skyddet.

Attana har ett verktyg, immunitetsprofilen, för att bestämma skyddet och hjälpa till att prioritera vem som ska vaccineras. Det måste dock vara en organisation som har resurserna och all annan nödvändig kompetens för att implementera användningen av immunitetsprofilerna.

Bilden föreställer immunitetsprofiler för en icke-exponerad eller icke-vaccinerad person, en exponerad eller vaccinerad person med begränsat skydd och en exponerad eller vaccinerad person med gott skydd.

En bild som visar text, skärmbild, linje, Teckensnitt

Automatiskt genererad beskrivning

Teodor Aastrup