Bästa aktieägare och värdefulla följare,

Det är med stor glädje och entusiasm som jag tar mig an rollen som VD för Attana. Som nämndes i det första pressmeddelandet har styrelsen som övergripande mål att åstadkomma en förändring. Att öka försäljningen genom att fokusera teamets tid mer på den kommersiella agendan samt arbeta mer strukturerat med kundrelationer och produktutveckling är centralt. Det är en bra utgångspunkt och i linje med min kortsiktiga strategi.

Ett annat kortsiktigt mål för Attana är att bli kassaflödespositiv. Att balansera intäkter och kostnader är grunden för alla hållbara verksamheter och vi måste fatta beslut i linje med den strategin. Vi kommer att se över våra kundrelationer och definiera tydligare roller och ansvar internt samtidigt som vi ser över våra kostnader. Kommersiellt fokuserar vi på fem intäktsströmmar: Uppdragsforskning, instrumentförsäljning, service, förbrukningsvaror och immunitetsprofiler. De första fyra är relaterade till vår traditionella Life Science-verksamhet och kommer att vara ryggraden i vår verksamhet under det kommande året. Den femte intäktsströmmen, immunitetsprofilerna, är kopplad till diagnostik och definieras som vår tillväxtmarknad.

Inom kort kommer jag att delta i en podcast där jag kommer att dela med mig av mina åsikter och idéer om hur vi kan stabilisera och växa vår verksamhet. Vi kommer att dela evenemanget i våra sociala media i mitten av oktober.

Vår teknologi och den IP är världsledande men underskattad av marknaden samt vissa konservativa konkurrenter och kunder. Jag kan förstå det, men jag kan inte acceptera det. Vi ska arbeta långsiktigt för att övertyga marknaden annorlunda. Som ett team ska vi närvara och bistå våra kunder i deras projekt, överträffa deras förväntningar och kontinuerligt lösa deras komplexa utmaningar. Med fler än 150 vetenskapliga publikationer i kombination med forskningsresultaten från våra kunders projekt sänder ett tydligt budskap. Läkemedelsutvecklingsprocessen kan förbättras, bli mer kostnadseffektiv och human med vår teknologi. Dessutom är ökade kostnadsbesparingar möjligt för sjukhus genom mer exakt diagnostik. En förbättrad förståelse bland medborgarna om deras egna vaccinskydd är också mycket fördelaktigt för samhället.

Tack för att du är en viktig del av Attanas globala nätverk.

Vänliga hälsningar,

Marcus Söderberg