Framgångsrika experiment syftande till palliativ cancervård hos en av Attanas kunder i USA

Som tidigare meddelats har Attana ett service- och supportkontrakt med ett ledande hälsoinstitut i USA. Kontraktet är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Under våren har fokus lagts på att träna upp och informera flera aktörer hos kunden, så väl laborativ personal som kliniska läkare. Initiala cell-cellexperiment har varit framgångsrika.

Kundens målsättning är att kunna ge förbättrad palliativ vård för cancerpatienter. Det görs genom att T-celler doneras från friska individer till patienterna. En stor utmaning är att de donerade T-cellerna måste väljas ut omsorgsfullt för att inte skapa komplikationer. Den övergripande studien, som löper över flera år, sker både genom studier i klinik och via djurförsök. Attana bidrar med att dels kunna utföra studier på både humana och animala celler och på så vis underlätta tolkningen och applicering av djurförsöken till den kliniska delen. Vidare ger Attana unik information om T-cellernas interaktion med tumörcellerna, vilket gör att i förlängningen kan det användas för individanpassad donering och på så sätt öka antalet möjliga donatorer för en given patient. Dessutom ges troligen i förlängningen en möjlighet att med Attanas teknik monitorer förändringar hos tumören och därmed optimera behandlingen av patienten.

Resultaten kommer preliminärt publiceras vetenskapligt i slutet av 2024 och kunden kommer därefter att agera som Attanas referenskund i USA. Vidare innebär de framgångsrika experimenten en ökad merförsäljning av tillbehör så som våra unika cell-chip.

Teodor Aastrup, VD
teodor.aastrup@attana.com