Halvårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2022 i Attana AB

• Bolagets nettoomsättning ökade till 3,3 MSEK från 0,4 MSEK jämfört med samma period föregående år.

• Övriga rörelseintäkter var oförändrade om 0,1 MSEK jämfört med samma period föregående år.

• Kassaflödet under perioden var ‐5,4 MSEK från ‐7,9 MSEK jämfört med samma period föregående år.

• Det operativa kassaflödet var ‐3,9 MSEK från ‐4,8 MSEK jämfört med samma period föregående år.

Väsentliga händelser under rapportperioden

• 23 juni förlängdes samarbetsavtalet som tecknats med ett av USA:s främsta universitetssjukhus inom biomedicinsk forskning med fokus på virus och antikroppar. Bolaget har under perioden installerat ett Attana CellTM 250‐instrument, utbildat laboratoriepersonal och levererat applikations‐supporttjänster till dem.
  • Bolaget har fått ett 5‐årigt service‐ och supportavtal från ett ledande hälsoinstitut i USA. Beställningen är ett resultat av den strategiska affärsplan som bolaget lanserade innan Covid‐19‐pandemin, men som har varit pausad under pandemin. Ordern avser ett 5‐årigt ”Guld”‐service – och supportavtal, vilket inkluderar både teknisk support och underhåll samt applikations‐ och analysstöd.

• Bolaget planerar flytt av produktionen av förbrukningsvaror såsom sensorchip och reagenser till AroCell AB (Publ). Syftet med flytten är kunna hantera ökade volymer och därmed få bättre marginaler. Dessutom möjliggör flytten bättre användning av båda bolagens resurser och kompetens.

• Bolagets CE IVD‐märkning är nu uppdaterad och inkluderar kapillärt blod via Capitainer®qDBS‐kort (kvantitativt torkat blod). Det innebär att distribuerad provtagning, exempelvissjälvprovtagning i hemmet är inkluderat. Det ger laboratorier utökade möjligheter att genomföra immunprofilering och övervakning av vaccineffektivitet i breda patientpopulationer.

• Bolaget har fortsatt att investera i mjukvaruutveckling för att införa nya funktioner och förbättra användarupplevelsen samt effektivisera arbetet i vår egen uppdragsforskning. Arbetet kommer att fortgå under hösten och delleveranser av mjukvaran har testats under sommaren. Arbetet beräknas färdigställas i olika moment under hösten och fortgå under nästkommande år.

Väsentliga händelser efter rapportperioden.

• Inga väsentliga händelser efter rapportperioden.

Finansiell översikt (ej reviderat av bolagets revisor):

• Nettoomsättning 3,3 (0,4) MSEK

• Övriga rörelseintäkter 0,1 (0,1) MSEK

• Rörelseresultat ‐3,0 (‐4,5) MSEK

• Resultat efter finansiella poster ‐3,0 (‐4,6) MSEK

• Resultatet efter skatt ‐3,0 (‐4,6) MSEK

• Resultat per aktie – 0,0146 (‐0,0219) SEK

VD‐kommentar: Stabilt framåt

Vi har under perioden fortsatt att fokusera på befintliga kunder och våra samarbetspartner. I USA har forskningsavtalet med ett av de främsta universitetssjukhus inom biomedicinsk forskning förlängts och dessutom har vi har tecknat ett 5‐årigt serviceavtal med ett ledande hälsoinstitut.

Diagnostikprojektet vid Linnéuniversitet har bland annat resulterat i vår utökade CE‐ märkning med Capitainer®qDBS‐kort (kvantitativt torkat blod). Vi har nu mycket experimentella data vars indikationer stämmer väl med vår vision om att kunna bestämma grad av immunitet, neutraliserande effekt. För att ta det vidare krävs samarbeten där vår mätrespons kopplas samman med individers hälsodata. För att ta det vidare kommer vi att prioritera samarbeten där vår mätrespons kopplas samman med individers hälsodata.

Tillsammans med AroCell AB (Publ) planerar vi för en flytt av vår produktion av förbrukningsvaror (sensorchip och reagenser) till deras lokaler. Som ett led i denna produktionsflytt håller vi på att introducera nya formsprutade chip, vilka kommer att öka prestandan och sänka produktionskostnaderna. Detta planeras vara klart till årsskiftet.

Vi har fortsatt att investera i mjukvaruutveckling för att förbättra användarupplevelsen. För kunderna kommer utvärderingen av experimentdata att gå snabbare och ge dem ny unik information. Arbetet syftar också till att öka automatiseringsgraden ytterligare vid själva experimenten och underhåll.

Sammantaget har vi under de sex första månaderna i år ökat omsättningen jämfört med föregående år. Inför tredje kvartalet i år har vi planerat för en lägre orderingång. Detta baserat på historisk erfarenhet då kunderna sällan lägger beställningar innan eller direkt efter deras semester. Samtidigt har vi minskat kostnaderna genom att pausat de interna utvecklingsprojekten. Vi har i stället fokuserat på de kundprojekt som tar fram experimentdata åt potentiella kunder som är nödvändiga för dem för att fatta beslut om finansiering.

Jag tycker vi har bra flyt i företaget. Vi har börjat få upp farten hos befintliga kunder genom att vi kunnat delegera ansvaret bland medarbetarna och ser hösten an med tillförsikt!

tel: + 46 (0)8 41020000

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.