Ny studie med Innsbrucks medicinska universitet validerar Attana Virus Analytics (AVA™) för SARS-CoV-2 diagnostik

I en ny studie som genomförts av Attana och Innsbrucks medicinska universitet har ett antal individer testats för COVID-19 med både AVATM och EUROIMMUNs ELISA-baserade teknik. Resultaten visar att Attanas teknik kan mäta koncentration av SARS-CoV-2 antikroppar med minst samma precision som nuvarande FDA-godkända teknik.

Beskrivning av resultat

Attana har genomfört analyser med sin AVA-plattform på 6 individer från Österrike vars prover levererades från Innsbrucks medicinska universitet. Alla prover har även genomgått test för SARS-CoV-2 spike-specifika IgG antikroppar med EUROIMMUNs ELISA-baserade teknik hos ett separat labb i Innsbruck. Grafen nedan visar AVA:s analyser för de 6 individerna tillsammans med ett kontrollprov med FBS. Alla prover visar på olika nivåer av respons för det generella immunförsvaret (steg 2), specifika antikroppar (steg 3) och SARS-CoV-2 IgG antikroppar (steg 4). Den FDA-godkända ELISA-tekniken validerar AVA:s analyser då responsen för SARS-CoV-2 IgG antikroppar (steg 4) är betydligt högre för de två individerna som är bekräftade som positiva i ELISA-testerna.

AVA:s resultat från studie med Innsbrucks medicinska universitet

Implikationer av resultat

Jämförelsen med ELISA-resultaten indikerar att Attanas teknik kan mäta koncentration av SARS-CoV-2 antikroppar med minst samma precision som nuvarande FDA-godkända teknik. Vidare visar AVA:s analyser mer nyanserade resultat. Exempelvis har de två ELISA-positiva individerna distinkt olika immunologiska profiler när deras AVA-kurvor jämförs. Attana kommer, bland annat genom vidare samarbete med Innsbrucks medicinska universitet, fortsätta utveckla AVA:s analyser för att förbättra förståelsen av immunitet mot COVID-19.

Kommentar från Teodor Aastrup, Attanas VD

“Den här studien är ytterligare en bekräftelse att AVA kan mäta koncentration av SARS-CoV-2 antikroppar från serumprover, minst lika väl som dagens FDA-godkända instrument. Detta kvantitativa mått av antikroppskoncentration är givetvis en viktig del av den immunologiska profilen, men ger långt ifrån en helhetsbild. Målsättningen med AVA-plattformen är att fastställa individers ’grad av immunitet’ baserat både på kvantitativa och kvalitativa parametrar från patientprover.”