Ökad precision vid kirurgi med hjälp av fluorescerande antikroppar

Prof. Anna Wu och medarbetare vid UCLA har i en vetenskaplig artikel demonstrerat hur precisionen vid kirurgi av prostatatumörer hos möss förbättras  genom att använda fluorescense imaging för att tydligare markera var tumören finns. Till detta används fluorescerande antikroppsliknande molekyler (diabodies) som binder in till tumören och därmed lyser upp den. Attanas teknik har använts för att optimera molekylerna och säkerställa att själva fluorescerande delen inte påverkar inbindningsegenskaperna hos molekylerna.

I tidskriften Clinical Cancer Research (Clin Cancer Res, 22(6), 2016) har Prof. Wu och medarbetare visat att en mer komplett borttagning av prostatatumörer i möss erhålles om fluorescense in vivo imaging används i stället för enbart traditionell vitljuskirurgi. I artikeln visas att inbindningen av fluorescerande molekyler är tillräckligt stabil för att kunna användas vid tumörkirurgi av möss. Attanas teknik har används för att selektera och optimera fram en lämplig molykel som har bra interaktionsegenskaper med prostatatumörer i möss. Dessutom har tekniken använts för att säkerställa att fluorescense inmärkning av molekylen inte nämnvärt påverka interaktionen med tumörer. Detta är den tredje publikationen med Attanas teknik från Prof Wus grupp. Totalt finns 108 publikationer med Attanas teknik sammanställda på bolagets hemsida: http://www.attana.com/wp-content/uploads/2018/01/Articles.pdf

tel: + 46 (0)8 41020000