Stärkt samarbete med trogen europeisk biotechkund som förlänger sitt service och supportavtal ytterligare 12 månader.

Kunden utvecklar terapeutiska antikroppar mot cancer och använder Attanas cell baserade teknik för att testa och verifiera sina läkemedelskandidater i så kroppslig lika förhållanden som möjligt. Då målreceptorerna är membranproteiner i cancercellerna är Attanas teknik den enda tekniken som kan utföra detta label free (dvs utan fluoroscence eller liknande uppmärkningar). Alternativen med lablade molekyler har vissat sig ge resultat med sämre överrenstämmelse med in-vivo experiment.

Attanas teknik snabbar på och ökar precissionen i deras utvecklingsprocess samt minskar deras kostnader.

Avtalet går in på sitt fjärde år och sträcker sig 12 månader framåt.

Det är mycket viktigt för oss att som bolag få denna typ av avtalsförlängningar. När vi blir en integrerad del av kundens läkemedelsutvecklingsprocess och på riktigt bidrar med värdehöjande aktiviteter så ökar möjligheterna för oss att bygga långsiktiga och lönsamma kundrelation, säger Attanas VD Marcus Söderberg.

Exempel på liknande experiment finns publicerst från våra akademiska kunder:

"Cellular glycosylation affects Herceptin binding and sensitivity of breast cancer cells to doxorubicin and growth factors"  Link: https://www.nature.com/articles/srep43006

"Real-time and label free determination of ligand binding-kinetics to primary cancer tissue specimens; a novel tool for the assessment of biomarker targeting" Link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S221418041630040X?via%3Dihub

Marcus Söderberg

VD Attana AB